Dissabte, 31 de juliol de 2021 - Edició 1101
La República

El Govern i l’Ajuntament de Barcelona carreguen contra el ministeri de Foment pel caos continuat a Rodalies

El Govern i l’Ajuntament de Barcelona han trencat l’harmonia que fins ara vivien les institucions que participaven de les reunions del Centre Coordinador de l’Operació Ferroviària (Cecof), encarregat de supervisar les obres ferroviàries que faran possible l’arribada del TGV a l’estació de Sants el pròxim 21 de desembre. Davant de la incidència del 4 d’octubre a l’estació de Bellvitge, que va afectar 199 trens, i els repetits incidents d’esfondraments que s’estan produint en un tram d’1 quilòmetre prop del punt d’arribada dels trens a l’estació de Sants, a la zona on s’està construint un túnel de 30 metres de profunditat per al pas del TGV, i que aquest dilluns mateix han afectat al servei, tant el Govern com l’Ajuntament de Barcelona han fet arribar la seva indignació a les autoritats del govern espanyol del Cecof per la ‘seqüència d’errades’ i pels ‘pobres resultats’ de l’operació ferroviària.

Redacció
Redacció 16/10/2007

El secretari per a la Mobilitat del Departament de Política Territorial i Obres Públiques, Manel Nadal, ha assenyalat ‘el malestar i la preocupació’ del Govern pels ‘pobres resultats’ que està registrant el Cecof, que no donen resposta als usuaris del servei de Rodalies de Barcelona i, per tant, provoquen ‘incomoditat’ al Govern.

El quart tinent d’alcalde i regidor coordinador de l’àrea d’Habitatge, Urbanisme i Règim Interior, Ramon Garcia Bragado, ha assenyalat la ‘indignació’ de l’Ajuntament de Barcelona perquè tots aquests incidents continuats en el servei de Rodalies el que fan és incidir directament en la confiança de l’usuari del servei ferroviari de Barcelona.

Bragado ha explicat que en el Cecof no hi havia dubte que les institucions catalanes disposaven de ‘transparència’ informativa però també es constatava que hi havia una evident manca de coordinació i de ‘professionalitat’ de les empreses encarregades de les obres del TGV i del manteniment del servei de Rodalies.

El secretari d’estat d’Infraestructures, Víctor Morlán, ha explicat el resultat de la investigació de l’incident del 4 d’octubre a menys d’un quilòmetre de l’arribada a l’estació de Bellvitge i que va desencadenar una sèrie d’endarreriments i suspensió del servei de 199 trens de Rodalies.

Morlán ha informat que després d’haver estudiat el procés de l’avaria ha estat sancionada l’empresa que va provocar la caiguda d’un cable de la catenària vella sobre el cable de la nova catenària ja instal·lada.

Sancions

D’altra banda, una altra mesura que s’ha adoptat és obrir un expedient sancionador als treballadors de l’empresa de manteniment de Renfe que tenien la responsabilitat de mantenir en perfecte estat l’equip d’arrossegament de la màquina de gasoil, encarregada d’arrossegar el tren que va quedar avariat a l’entrada de l’estació de Bellvitge.

El secretari d’estat ha assenyalat que no es podia permetre que una màquina que la seva única funció és arrossegar un tren avariat, quan arribi al lloc de l’incident es comprovi que els estris d’enganxament no estiguin en correcte estat i no es pugui fer l’operació.

Víctor Morlán també ha explicat que en línia l’esforç que s’està fent per millorar la informació que ha d’arribar a l’usuari en un cas d’incidència, l’avaria d’aquest 4 d’octubre també els ha fet adonar-se de la necessitat d’estudiar un sistema de subministrament energètic autònom que alimenti els altaveus interns dels trens. Morlán ha explicat que aquesta alternativa era necessària perquè el sistema d’informació dels passatgers quedava inutilitzat amb el tall de subministrament d’energia elèctrica que acompanya en general una incidència.

Per tal de millorar els resultats del Cecof, Víctor Morlán ha anunciat als representants del Govern i de l’Ajuntament de Barcelona, la incorporació del director de Rodalies Renfe, Miguel Ángel Remacha, i del cap de la línia d’alta velocitat entre Madrid-Barcelona-frontera francesa, Antonio Fernández Gil.

Víctor Morlán ha explicat que la incidència d’aquest dilluns que ha afectat al servei de Rodalies s’ha produït com a conseqüència de l’esfondrament d’una via que passa paral•lelament a la construcció del túnel de 30 metres de profunditat del TGV, al seu pas pel terme municipal de L’Hospitalet, prop de l’entrada a l’estació de Sants. Morlán ha explicat que aquests esfondraments han estat provocats pels forts aiguats d’aquests dies i a les característiques poc consistents de les capes freàtiques del terreny de la zona afectada.

Tot i això, Morlán ha negat reiteradament que aquests esfondraments siguin conseqüència d’una acceleració de les obres del TGV per fer-lo arribar en la data prevista del 21 de desembre. El secretari d’estat ha assegurat que les obres s’estan fent en el calendari previst i que no hi hagut una acceleració especial del calendari per complir amb les previsions.

Expedient informatiu

Morlán ha afegit que de tota manera, des del ministeri s’obrirà un expedient informatiu per saber les conseqüències exactes que han provocat els esfondraments en el tram d’arribada a l’estació de Sants i que aquest dilluns en concret han afectat al servei de Rodalies, cosa que obligarà a determinar si hi ha responsabilitats per saber si s’ha de sancionar a l’empresa responsable de les obres d’aquest tram que és la constructora OHL, segons ha explicat un portaveu de la delegació del govern espanyol a Catalunya.

Manel Nadal ha explicat que el Govern de la Generalitat treballava en quatre línies d’actuació. En primer lloc manifestar el ‘malestar i la preocupació’ pels ‘pobres resultats’ del Cecof, atès que no es dóna resposta satisfactòria als usuaris i això ens fa sentir ‘incòmodes’.

La segona línia d’actuació passa per ‘exigir’ un bon funcionament del servei de Rodalies i, com tercera actuació, demanar responsabilitats a les empreses constructores del TGV a Barcelona, perquè totes elles tenen l’obligació de què les obres no provoquin incidències en el servei de Rodalies. Per últim, el Govern té la intenció de continuar treballant en avançar en la modernització de la tota la xarxa ferroviària