Divendres, 30 de juliol de 2021 - Edició 1100
La República

El Govern demanarà a Foment la promoció del transport públic amb abonaments gratuïts a Rodalies

El secretari de Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, ha anunciat aquest dimecres que el Govern liderarà una sol·licitud de compensació col·lectiva al Ministeri de Foment pels danys causats als usuaris de Rodalies. En aquest procés hi participaran també en una comissió de treball les associacions sindicals, veïnals i socials que representen els usuaris i que s’han reunit aquest migdia amb Nadal en el Comitè d’usuaris. Es tractaria de demanar la promoció del transport públic a Catalunya en forma d’abonaments gratuïts als ciutadans que puguin demostrar que han patit l’aturada parcial del servei de trens. Segons el Comitè, no hi ha prou amb les compensacions individuals de retorn del bitllet i bitllets gratuïts fins que arribi el TGV.

Redacció
Redacció 22/11/2007

El Comitè també ha acordat la creació d’un altre grup de treball per tractar les millores que s’haurien de fer a la xarxa de Rodalies i com es podrien encabir en el pla de Rodalies de Renfe i per analitzar el pla de serveis de transport públic de Barcelona. Es tracta, ha dit el secretari de Salut, Medi Ambient i Treball de CCOO, Llorenç Serrano, de veure com es rescabala el ‘deute social’ que ha suposat l’aturada de Rodalies.

Serrano ha assenyalat que des del grup de treball es demanarà, com a millora del transport públic, que es faci la línia orbital ferroviària entre Vilanova, Vilafranca, Granollers i Mataró, així com perllongaments de serveis ferroviaris a la Zona franca i un pla de serveis de freqüències i trajectes que hauria de millorar el que existeix en l’actualitat. Segons Serrano, la línia orbital ja està inclosa en els plans d’infraestructures ferroviàries del Govern, però ‘no tenim la certesa i sí la sospita que aquesta línia no figura’ en el pla de Rodalies de Renfe perquè ‘no la considera prioritària’.

Pel que fa a la comissió de treball de les indemnitzacions i compensacions, les entitats sindicals, veïnals i socials tenen clar que la gratuïtat del servei ara ‘no és una compensació’ perquè aquest servei no reuneix les condicions mínimes exigibles. Més enllà dels canals que ja estan establerts, les entitats no volen que els usuaris es vegin obligats a mecanismes complexos ni a demandes de caràcter judicial per rescabalar-se. Per això cal, ha dit Serrano, que Renfe assumeixi l’establiment d’una indemnització estàndard o col·lectiva per a les persones que han estat usuaris de Renfe en aquest temps i que ho puguin acreditar. Aquests associacions pensen que Foment adquirirà aquest compromís si el Govern ‘ens fa costat’, tal i com ‘s’ha compromès’ a fer.

Per a CCOO i la resta d’organitzacions, ‘el fonamental per a tota l’àrea metropolitana és tenir un servei de Rodalies que respongui a les nostres necessitats’, que ha de ser ‘molt millor del que hem tingut fins ara’ i, a més, cal un pla que amb el temps ‘ens farà oblidar el tràngol’ al que han estat sotmesos els ciutadans.

El secretari de Medi Ambient i Salut Laboral d’UGT, Dionés Oña, ha destacat ‘la celeritat’ amb què el Govern ha respost a la demanda de les vuit entitats veïnals, sindicals i de consumidors que la setmana passada van fer públic un manifest on reclamaven a l’administració que es compensi ‘el deute social’ pel dany que ha sofert la població, a nivell individual i col·lectiu, per la situació del servei de Rodalies a Barcelona. En aquest manifest, aquestes entitats reclamaven diverses formes de compensar als usuaris per aquest mal servei ferroviaris amb propostes de tot tipus, des d’establir un mètode ‘clar, senzill, únic i àgil’ per presentar reclamacions fins a negociar amb el Ministeri de Foment i la Generalitat perquè el servei de Rodalies sigui ‘més ràpid i còmode’ un cop arribi el TGV a Barcelona.

Les vuit entitats que han presentat aquest manifest i que avui s’han reunit amb Nadal són la Confederació de Federacions d’Associacions de Veïns de Catalunya (CONFAVC), la Federació d’Associacions de Veïns i Veïnes de Barcelona (FAVB), la Unió de Consumidors de Catalunya, l’OCUC, l’Associació per a la promoció del transport públic (PTP) i els sindicats UGT, CCOO i USOC.

Nadal ha destacat que els grups de treball que s’han creat aquest dimecres ‘seran decisius per definir la posició catalana’ compartida entre entitats i Govern en la definició de les compensacions i el transport públic ferroviari, malgrat que també s’hi convidarà a col·laborar al Ministeri de Foment.

El secretari de Mobilitat ha dit, en referència a les compensacions a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que s’està plantejant una fórmula de fidelització dels usuaris donant abonaments a canvi dels bitllets que es presentin. La setmana vinent es decidirà en el consell d’administració es decidirà exactament com es farà aquesta compensació.