Una exposició i un llibre sobre els cartells cinematogràfics més importants que s’hi han presentat recolliran els quaranta anys d’història del Festival Internacional de Cinema de Catalunya de Sitges, que s’ha convertit en un ‘referent’ del cinema fantàstic europeu, segons paraules del conseller Tresserras, que aquest dilluns ha presidit l’acte de presentació.
Un dels grans protagonistes d’aquest any serà el cinema fantàstic fet a casa, que inclourà títols com ‘Los cronocrímenes’ de Nacho Vigalondo, ‘El Rey de la montaña’ de Gonzalo López-Gallego, un ‘thriller de supervivènca’; ‘El último justo’ de Manuel Carballo que parla de misteris religiosos amb elements de terror, o la pel·lícula d’animació feta a Catalunya, ‘Nocturna’, d’Adrià García i Víctor Maldonado. Tots tres títols són el primer treball en llargmetratge dels seus autors. També es projectarà ‘Rec’, una pel·lícula molt esperada per ser el primer treball que fan conjuntament els directors Jaume Balagueró i Pazo Plaza, que a més anirà a competició.
En total es presentaran 140 llargmetratges i 75 curs, sense comptar les sessions gratuïtes de Brigadoon, que aquest any s’instal·larà a La Fragata. El total de títols catalans que es projectaran sumen un total de 45, entre estrenes i algunes projeccions de clàssics, com ‘Angoixa’ (1986) de Bigas Luna.
Un dels títols que ha aixecat més expectativa i que recentment ha estat escollida per a representar als Òscar en la categoria de pel·lícula estrangera és ‘El Orfanato’ de J. A. Bayona, produïda per Guillermo del Toro amb actors com Belén Rueda, Geraldine Chaplin i Montserrat Carulla. La pel·lícula obrirà la nova edició el dia 4 d’octubre i es comptarà amb la presència del director i alguns membres de l’equip artístic, com Belén Rueda, Fernando Cayo i Mabel Rivera.
La por en l’àmbit quotidià, la intrusió en la intimitat familiar i el ‘cine globalitzat’ -que permet que un director japonès com Takashi Miike s’atreveixi amb un ‘spaghetti-western’,’Sukiyaki Western Django,- són algunes de les temàtiques que apareixen en aquesta nova edició, segons el director del festival, juntament amb d’altres com el protagonisme que pren el punt de vista de la càmera o la presència dels ‘zombis’, uns personatges que prenen un concepte diferent i que simbolitzen la por que domina el món després de l’11-S i i en el nou ordre mundial, en títols com ‘Diary of the dead’ de George A. Romero. Aquest director, que presentarà el seu últim treball al festival, serà guardonat amb el gran premi honorífic del festival, ‘per la seva coherència’ a l’hora de fer cinema i per haver mantingut el seu esperit ‘liberal’ i ‘progressista’ durant tota la seva trajectòria.
Per als amants del terror més extrem, es projectarà la irlandesa ‘Waz’ de Tom Shankland i ‘À l’interieur’ d’Alexandre Bustillo i Julian Maury que segur que causarà un gran impacte, segons paraules del director. També s’hi podrà veure ‘1408’, l’última adaptació d’una novel·la d’Stephen King protagonitzada per John Cusack i dirigida per Mikael Hafström (nominat l’any 2003 per l’Oscar a la Millor pel·lícula estrangera per ‘Ondskan-Evil’), que ha estat qualificada per la crítica com a una de les més terrorífiques de l’any sobre fantasmes.
‘Tekkon kinkreet’ de Michael Arias inaugurarà la secció Anima’t mentre que el polèmic documental sobre zoofília amb cavalls, ‘Zoo’ de Robinson Devor, que ja va impactar molt a Cannes, obrirà la de Noves Visions, que inclourà títols com Mr. Lonely d’Harmony Corine i el ‘fals documental’ titulat ‘Nos amis les terriens’ de Bernard Werber. La pel·lícula ‘Gun Ghung’ (Eye in the sky) de Nai-Hoi Yau, produïda per Johnnie To, inaugurarà la secció Orient Express. Aquest any, el cinema asiàtic s’allunya del prototip de dones amb el cabell llarg i es decanta més per un nou concepte de cinema de gènere, on l’acció i la ciència ficció estan per damunt del ‘gore’ i el ‘terror’, segons ha explicat Sala.
També hi haurà la Secció de Nova Autoria, que dóna suport als nous creadors, Seven Chances, amb propostes de la crítica, i Europa Imaginària que viatjarà per l’univers de les premonicions i les ciutats del futur amb ‘Metropolis’ e Fritz Lang i ‘Playtime’ de Jacques Tati.
A les sessions de matinada es podrà veure en primícia ‘Grindhouse’ de Robert Rodríguez i Quentin Tarantino, un films que s’ha ‘mutilat’ arreu del món però que es podrà veure de forma íntegra al festival i tal com va ser concebut originalment. Una altra de les novetats, és la projecció per primer cop en la història del festival d’una còpia digital autèntica, en aquest cas de ‘Blade Runner. The final cut’ (2007), la versió definitiva que el director de ‘Blade Runner’, Ridley Scott, ha fet coincidint amb el 25è aniversari d’aquesta pel·lícula que va marcar el gènere de la ciència ficció. Precisament, el cartell de l’edició del Festival de Sitges d’enguany està dedicat a aquest film.
El Festival començarà el 4 d’octubre i s’allargarà fins al 14 del mateix mes. De moment, la taquilla està anant a molt bon ritme, segons els organitzadors, que estimen haver venut més d’11.000 entrades des que divendres passat es van posar a la venda. El pressupost d’enguany és d’uns 3 milions d’euros, el 40% dels quals prové de diner públic i la resta de privat.


