Dimecres, 4 d'agost de 2021 - Edició 1105
La República

El CAC demana als mitjans que difonguin models físics diversos i realistes per evitar promoure anorèxia i bulímia

El Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) ha elaborat unes recomanacions sobre el tractament de l’anorèxia i la bulímia als mitjans audiovisuals, on recomana que aquests difonguin models físics més diversos i realistes, i no només persones joves i primes, per evitar promoure aquests trastorns alimentaris. Entre d’altres recomanacions, el CAC demana que les informacions sobre aquestes malalties evitin ‘el sensacionalisme i la morbositat’ i proposa que els anuncis de productes per perdre pes no provoquin confusió i s’emetin només fora de l’horari protegit, és a dir, només a partir de les deu de la nit. Aquestes recomanacions s’han elaborat a petició de l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia (ACAB), preocupada per la imatge, al seu parer incorrecta i perillosa, que es donava d’aquests trastorns especialment a la televisió.

Redacció
Redacció 02/10/2007

Segons la consellera del CAC Victòria Camps, el missatge transversal d’aquestes recomanacions és que els mitjans haurien de difondre models plurals, incloent-hi persones altes, baixes, esveltes i més grasses, defugir els estereotips que perpetuen uns estàndars de bellesa extremadament prims. Això, segons Camps, inclouria tant els models que es projecten als anuncis com els mateixos presentadors de les cadenes, ja que al seu parer ‘no té sentit que totes les presentadores dels Telenotícies semblin top-models’.

Pel que fa a la publicitat de productes destinats a la pèrdua de pes, com ara saciants i dietètics, restrictius, les recomanacions del Consell demanen que els anuncis siguin clars i no donin lloc a confusions. En concret, proposa no presentar els productes com a miraculosos ni com a imprescindibles en la dieta de les persones, així com tampoc atorgar-los propietats nutritives que no tinguin.

També es recomana que en horari protegit, de 6 a 22 hores, no s’inclogui publicitat de productes destinats a la pèrdua de pes, ‘atesa la confusió que pot generar en infants i joves’. D’altra banda, el CAC exigeix que la publicitat de begudes i productes ensucrats no es presenti com a substitutoris dels àpats habituals, en especial quan s’adrecen a infants i adolescents.

Pel que fa als reportatges i documentals sobre l’anorèxia o la bulímia, el CAC recorda que convé ‘evitar el sensacionalisme i la morbositat’ i ‘tenir molta cura amb les informacions sobre trastorns de la conducta alimentària per l’efecte contrari que es pot produir’. En aquest sentit, el CAC ha demanat que no es mostri a la televisió les adreces de webs proAna (proanorèxia) ni proMia (probulímia) per evitar que els joves les visitin, ni que sigui per curiositat. També es recomana no esmentar als programes els noms dels diferents medicaments com laxants o diürètics.

Aquestes recomanacions, pioneres a Europa, demanen també que els pares i mares, ‘com a responsables de l’educació dels fills, fomentin l’esperit crític davant els mitjans de comunicació, sobretot davant els cànons estètics de primesa extrema en infants, adolescents i joves’.

El polèmic anunci de Toscani

Les recomanacions del CAC arriben pocs dies després que a Itàlia saltés la polèmica per un anunci de la firma de moda Nolita, on el fotògraf Oliverio Toscani, autor de controvertides campanyes per a Benetton, retratava una noia anorèxica sense roba en un cartell publicitari de la marca de roba Nolita. Per al CAC, l’anunci de Toscani incompliria clarament les recomanacions perquè suposa una ‘banalització i descontextualització’ de la malaltia, així com una utilització de l’anorèxia per a fins aliens a la mateixa malaltia.

Tot i que les recomanacions del CAC no són de compliment obligatori per als mitjans, i només pretenen fomentar l’autorregulació dels propis operadors, el Consell espera que situacions com la de l’anunci de Toscani no es repeteixin als anuncis i continguts que es veuen als mitjans catalans.

Malgrat que l’anunci de Toscani ha posat d’actualitat el tema de l’anorèxia i el seu tractament als mitjans, les recomanacions del CAC no sorgeixen d’aquí sinó d’una petició de l’Associació Contra l’Anorèxia i la Bulímia (ACAB), feta l’abril passat. El CAC, l’ACAB, el Departament de Salut i l’Agència de Qualitat d’Internet (IQUA) van elaborar un primer document, que, el mes de juny, va ser presentat i debatut amb diversos prestadors de serveis audiovisuals, el Col·legi Oficial d’Infermeria de Barcelona i el Col·legi Oficial de Metges de Barcelona (COMB).

El document aprovat pel Consell conté un total de 26 recomanacions, distribuïdes en els àmbits de la publicitat, la producció de continguts i els usuaris. El Consell, que té entre les seves funcions el foment de l’autoregulació, ha elaborat, amb aquesta, un total de 10 recomanacions adreçades als mitjans audiovisuals. Les anteriors recomanacions tracten temes com ara la publicitat de les joguines, els judicis, la immigració, la ‘teleporqueria’ o les tragèdies personals.