Divendres, 18 de juny de 2021 - Edició 1058
La República

Comencen les rebaixes d’estiu acompanyades de polèmica

Uns 30.000 comerços han començat oficialment aquest diumenge a Catalunya les rebaixes d’estiu, que s’allargaran fins el 31 d’agost, mentre que prop de 3.500 comerços petits o mitjans s’han negat a començar en diumenge. A més a més, la Confederació de Comerç de Catalunya ha obert un debat sobre el calendari de les rebaixes i la seva durada, així com la incidència que en el sector tenen les botigues de fàbrica, conegudes també com a outlets. El secretari general de la CCC, Miquel Àngel Fraile, ha recordat que ‘els outlets no poden fer rebaixes’ ja que venen productes de passades temporades. Tot i així, afirma que les contínues ofertes i promocions ‘confonen el client’.

Redacció
Redacció 02/07/2007

El president de l’Agrupació de Comerç Ciutadà de Catalunya, Josep Collbatallé, ha explicat que l’obertura en diumenge per al començament de les rebaixes “suposa un esforç molt gran” per als treballadors del petit comerç català que no és compensat pels beneficis que pot reportar, sinó que “suposa una pèrdua”.

Collbatallé ha expressat així la “queixa” del petit i mitjà comerç del centre urbà català amb la decisió de la Generalitat d’iniciar les rebaixes en un dia festiu, avui diumenge, cosa que ha considerat “incoherent amb la defensa de la conciliació de la vida laboral i familiar” que fa també aquesta administració.

El portaveu del petit comerç ha considerat que el començament de rebaixes podria haver-se postergat més enllà de l’1 de juliol, com s’ha fet altres anys, perquè no coincidís amb aquest festiu, “fixant el dia d’obertura demà dilluns, per exemple”.

Collbatallé ha assenyalat que l’obertura avui diumenge, que sí han respectat els grans centres comercials, superfícies i cadenes comercials, suposa per al personal dels petits comerços “haver de treballar moltes hores dissabte a la nit per tenir-ho tot a punt”, a més d’obrir en festiu, un esforç que no queda compensat pels beneficis econòmics que pot reportar.

L’Agrupació de Comerç Ciutadà engloba 3.500 establiments de petit comerç als centres urbans de les 10 principals ciutats catalanes, en els quals treballen unes 10.000 persones. Tot i que és una associació diversificada, gairebé dos terços d’aquests comerços pertanyen al sector de la moda i el calçat.

De 150 a 200 euros per català

Per la seva banda, la Confederació de Comerç de Catalunya (CCC) preveu que aquesta campanya, que durarà oficialment fins el 31 d’agost, serà ‘positiva’ i que el volum de vendes augmentarà entre un 5 i un 7% respecte del 2006. La majoria de descomptes que ofereixen les botigues són a partir del 30%, però alguns comerços ja han començat a aplicar un 50%. Es calcula que cada català es gastarà en aquestes rebaixes entre 150 i 200 euros, especialment en roba i calçat, parament de la llar i electrodomèstics.

Fraile ha dit que aquesta campanya es presenta ‘molt bé’ per als clients, ja que hi ha molt de gènere i molt variat, i que s’ha deixat de vendre pel poc fred que ha fet a l’hivern. Les vendes a l’estiu representen el 15% de la facturació de tot l’any per als petits i mitjans comerços, que són alhora el sector comercial amb més quota de mercat en oferta d’articles de moda, amb un 35% . El segueixen les franquícies, amb un 25%; els grans magatzems, que no arriba a un 15%, i les botigues de fàbrica o ‘outlets’ amb un 5%.

Tot i el poc percentatge que representen, la Confederació ha obert un debat sobre la incidència de les botigues de fàbrica. ‘Les rebaixes autèntiques són les que es fan amb les col·leccions de la temporada’, ha recordat Fraile, ‘i no amb excedents o amb productes especialment pensats per a rebaixes que es venen en aquests establiments’, ha afegit.

El secretari general de la CCC afirma que, tot i ser un bon canal de venda, els ‘outlets’ no poden fer rebaixes. ‘Els clients sovint no tenen clar si el que tenen al davant és un article de temporada o no’, explica. Tot i així, el representant dels botiguers diu que cada vegada la gent se n’adona que les rebaixes de debò ‘les troba a les botigues tradicionals’ i ha declarat que la Generalitat, a través de l’Agència Catalana de Consum, vetlla per la correcte gestió de la campanya.

Debat pels horaris i els festius

A banda de la incidència de les botigues d’excedents, la Confederación Española de Comercio ha plantejat a través d’una enquesta entre els seus associats d’arreu de l’estat espanyol si les rebaixes haurien d’allargar-se o escurçar-se, i si el calendari habitual de les campanyes d’estiu i hivern és l’adient. ‘Avui en dia no és necessari trobar un producte a preu baix a les rebaixes’, ha explicat Miquel Àngel Fraile.

El secretari general de la CCC i també de la confederació espanyola, ha informat que ‘a la tardor tindrem una opinió global del comerç espanyol’, que tindrà també en compte el punt de vista del consumidor.