Segons els comissaris de la mostra, l’objectiu és donar a conèixer la cultura i la literatura catalana no com quelcom estàtic i antic sinó com una realitat canviant i plenament vigent. En aquest sentit, el director de l’Institut Ramon Llull, Josep Bargalló, que aquest dimarts al matí ha ofert una visita guiada a l’exposició, ha destacat que es tracta d’una ‘mirada contemporània a una realitat clàssica’.
El Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB) va rebre fa un any l’encàrrec de crear una exposició que inclogués una zona per celebrar-hi actes, espai per exposar centenars de llibres i una mostra de la història de la cultura i la llengua catalana. Amb aquests tres eixos va néixer ‘Cultura Catalana, singular i universal’, que ocupa un espai de 2.500 metres quadrats en la zona del Fòrum de la Fira del Llibre de Frankfurt.
Tota la mostra està presidida per un gran ‘bosc de paraules’ penjat del sostre, format per centenars de cartells de colors on es poden llegir noms clau de la cultura, la llengua i la literatura catalanes, com ara el nom de tots els autors que es poden llegir a la fira, lletres singulars del català (com la ‘l·l’ o la ‘ç’) i topònims singulars del país, com ara Montserrat, Tarragona o Sitges.
Xavier Pla, comissari de la mostra, ha explicat que ‘el cor d’aquesta exposició és una gran ona a partir de la qual s’expandeixen vuit segles de llengua i literatura catalanes, des de l’origen fins a l’actualitat’. Diverses vitrines acullen peces clau d’aquesta història, com ara una primera edició de ‘Tirant lo Blanc’, un cançoner d’Ausiàs Marc o manuscrits de Carner, Segarra i Verdaguer, combinats amb peces artístiques, com ara una obra de Miró. Aquestes obres de gran valor històric, portades expressament des de diversos museus i arxius de Barcelona, han causat força expectació entre les desenes de visitants que al llarg d’aquest matí ja han passat per la mostra.
D’altra banda, grans pantalles projecten a la paret fragments videogràfics de creació d’autors catalans. ‘El que hem intentant fer entendre –explica Pla- és que la cultura catalana s’expressa a través de la literatura catalana però també a través d’altres disciplines artístiques’.
Un altre element destacat de la mostra són unes pantalles on s’emetran constantment entrevistes amb diversos autors catalans actuals, com ara Baltasar Porcel, Carme Riera, Quim Monzó (que llegirà aquesta tarda el discurs inaugural) o Josep Maria Espinàs. ‘Ens feia por que es considerés la literatura catalana com un fenomen del passat, una cosa arqueològica –explica Xavier Pla-, i volíem deixar clar que gaudeix d’un present amb una salut magnífica i que tenim autors vius magnífics. Per això vam pensar que valia la pena mostrar-los no de forma estàtica sinó entrevistats en forma de conversa, de manera que l’espectador pogués veure les seves cares, com es mouen i com gesticulen, i escoltar com expliquen les seves obres’.
Tota la mostra està, a més, envoltada per desenes de prestatges on els visitants poden consultar lliurement centenars de traduccions a l’alemany d’obres catalanes clàssiques i, sobretot, contemporànies. Així, s’hi poden trobar des de guies de viatge que volen apropar els turistes alemanys als encants de Barcelona o la Costa Brava, fins a llibres sobre els castellers o el monestir de Montserrat, passant per obres de Josep Pla o Baltasar Porcel, entre molts altres.
Tot i que ja està oberta als escassos visitants que ja es troben aquest dimarts a la fira (la majoria d’activitats professionals comencen demà), ‘Cultura Catalana, singular i universal’ serà inaugurada oficialment aquest vespre pel president de la Generalitat, José Montilla, el conseller de Cultura i Mitjans de Comunicació, Joan Manuel Tresserras, i el conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura.


