Dijous, 29 de juliol de 2021 - Edició 1099
La República

Catalunya es manté com la primera destinació dels turistes estrangers a l’Estat tot i caure un 1,3% al juliol

Catalunya és manté un any més com a primera destinació turística a l’estat espanyol de visitants estrangers, amb 8,7 milions de visites en aquests set primers mesos de l’any, encara que el mes de juliol les arribades van caure un 1,3%. La tendència general d’aquest any és d’un creixement de l’1%, segons el secretari d’estat de Turisme, Pedro Mejía ‘un nou màxim històric’ per a Catalunya. Francesos, britànics i italians són els tres principals mercats emissors de turistes per a Catalunya. La via d’accés dels visitants es fa majoritàriament a través d’aeroports (74,8% a tot l’estat) i les línies de baix cost experimenten un creixement molt important, superior al 36%, amb Ryanair, Easy Jet i Air Berlín com a companyies capdavanteres. Els turistes internacionals segueixen optant per l’allotjament hoteler i viatgen sense un paquet turístic contractat abans de venir.

Redacció
Redacció 22/08/2007

Catalunya rep el 25,8% del volum total de turistes de fora que arriben a l’estat, el que representa 8,7 milions de visitants, pel que fa als 7 primers mesos de l’any. En comparació amb la mateixa temporada de l’any anterior, Catalunya ha crescut un 0,9%, per sota de la mitjana espanyola, que és un 2% però assolint ‘un nou màxim històric’ segons el secretari d’Estat, Pedro Mejía.

Per nacionalitats, qui més ens visita són els francesos. Catalunya acumula gairebé la meitat del turisme francès que arriba a l’estat, i pel territori representa un 30% de les arribades. Segueix en importància el mercat britànic, un 15% dels turistes que arriben a Catalunya, i per últim, els italians que han pujat en representativitat un 6%. Francesos i britànics tenen però una evolució diferent: el mercat francès ha caigut un 2% mentre que el britànic ha augmentat fins al 4%. Els holandesos també tenen com a destinació principal Catalunya.

El turisme internacional cau un 1,3% al juliol

Les xifres canvien quan es tracta d’analitzar el passat mes de juliol. Aquest juliol en comparació amb el de l’any 2006 té un balanç menys positiu perquè el turisme internacional ha baixat un 1,3%. Segons el ministeri d’Indústria i Turisme, aquest descens no és preocupant perquè se situa dins la normalitat tenint en compte que Catalunya porta tres anys de creixement ‘espectacular’. L’origen d’aquesta caiguda cal buscar-lo als mercats secundaris de turisme com Holanda i Alemanya que han visitat menys el país. Tot i així, el ministeri descarta que això hagi afectat als hotelers, i creuen que els resultats de la temporada seran ‘positius’ en aquests aspecte.

Concretament, aquest mes de juliol han estat 2,1 milions de turistes internacionals els que han visitat Catalunya, un 27,3% del turisme estatal.

Els motius que fan de Catalunya un destí atractiu per als estrangers i l’efecte del TGV fins a la frontera francesa

El secretari d’Estat de Turisme, Pedro Mejía considera que són diversos elements els que fan de Catalunya la destinació preferida dins l’estat espanyol pels estrangers. Mejía ha destacat que l’aeroport de Girona ‘ha tingut un creixement espectacular’ i que ha donat l’impuls aeri que fa que Catalunya estigui connectada amb molts mercats de turisme, la proximitat amb Europa que fa que ‘s’absorbeixi el 50% del turisme francès’, el trànsit per carretera que també resulta ‘molt important’. A més, a més de la ‘promoció i els atractius que ningú posa en dubte, liderats per Barcelona que té una força espectacular a nivell mundial’.

Mejía considera que és innegable que l’arribada del TGV fins la frontera francesa, obra que està previst que s’acabi al 2012, farà augmentar el turisme, però de forma bilateral: tant d’aquells que vulguin venir a visitar Catalunya, com d’aquells que vulguin sortir fora de l’estat. ‘Qualsevol possibilitat de transport generarà trànsit i intercanvis turístics’, ha dit Mejía, tal i com va passar amb les companyies de baix cost.

‘Augmenta la despesa mitjana per turista però es redueixen les estades’

Segons Mejía aquesta és la tendència del turisme a nivell mundial, i també passa a Catalunya. Gasten més però es queden menys dies. Com una tendència a nivell mundial és també viatjar sense paquet turístic o fer-ho en línies de baix cost. En l’actualitat donat que es poden contractar viatges per Internet d’una manera més senzilla el turista opta per fer-ne més i a llocs més diversos amb estades per tant més curtes.

Els turistes segueixen optat per l’allotjament hoteler a l’estat, l’escullen el 63,7% dels visitants. Els turistes que escullen establiments no hotelers com per exemple càmpings cauen lleugerament un 0,7% i representen el 35,5% del total. Una altra tendència habitual i en creixement és venir a l’estat espanyol sense paquet turístic contractat en origen, i els que improvisen quan arriben són el 68,5% dels turistes.

Per arribar fins l’estat espanyol una amplia majoria dels turistes escullen els aeroports (74,8%), les carreteres (22,4%), mentre són molt pocs aquells que venen en ferrocarril (0,4) o en vaixell (2,3%). Les companyies de baix cost són un fenòmens decisiu per escollir viatjar en avió, i experimenten un creixement superior al 24%, mentre que les companyies tradicionals pràcticament no han variat respecte l’any 2006.

La primera companyia continua sent Iberia, amb un 14% del mercat, però la segueixen en importància 3 companyies de baix cost: Ryanair, Easy Jet i Air Berlín. Entre les 3 sumen el 60% del volum aeri del turisme estranger durant aquests primers 7 mesos. Catalunya, Andalusia, El País València i les Balears aglutinen les tres quartes parts de les arribades amb companyies de baix cost.