Edició 2114

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 09 de maig del 2024
Edició 2114

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 09 de maig del 2024

Reptes en matèria d’infraestructures

|

- Publicitat -

No voldria deixar passar l’oportunitat de començar la meva col·laboració a directe!cat parlant d’infraestructures. M’interessa encetar aquest escrit setmanal parlant d’aquest tema per un doble motiu: d’entrada perquè la direcció de directe!cat m’ha convidat a escriure sobre els problemes i els reptes territorials que té plantejats el país, que són molts i variats i esdevenen també el meu camp d’estudi com a geògraf i professor. I en segon lloc, per la gran importància de les infraestructures, enteses aquestes com a instrument de desenvolupament, vertebració, cohesió i equilibri territorial. És evident que el país en té plantejats molts de reptes territorials i que aquests tenen una naturalesa molt diversa: l’organització territorial, l’ús racional d’un territori petit i densament poblat com el de Catalunya, l’habitabilitat de les ciutats, l’accés a l’habitatge, la sostenibilitat de la pagesia i del món rural, la conservació ambiental i tants altres temes que caldrà anar desgranant de mica en mica, setmana a setmana.

Però entre tots aquests problemes territorials el de les infraestructures se situa -i s’ha situat sempre a Catalunya- en un primer pla, sobretot en els moments en què el país ha pogut tenir una mínima capacitat d’autogovern. Així va ser en temps de la Mancomunitat i de la Generalitat Republicana, el primer terç del segle XX, que van situar les infraestructures en primera línia de la seva acció política -en deien elements de civilització els polítics d’aquell moment- i així ha estat en el present. I segurament també serà així en un futur.

Publicitat

A hores d’ara les preguntes a fer-se són ben elementals: Per què són tan importants les infraestructures? Per què sense una dotació adequada d’infraestructures perilla el nivell de desenvolupament i de benestar del país? Per què la programació, gestió i control de les infraestructures esdevenen determinants de cara al futur de Catalunya? Per donar resposta a aquestes preguntes cal saber primer de què parlem quan ens referim a les infraestructures. I en això pràcticament tots els experts estan d’acord: les infraestructures són un patrimoni col·lectiu acumulat sobre el territori al llarg de generacions. O sigui, esdevenen allò que els economistes anomenen un capital social fix posat al servei del funcionament del conjunt de la societat. Les infraestructures comprenen el conjunt d’instal·lacions i xarxes de comunicació i transport com els ports, els aeroports i la xarxa viària i ferroviària; les instal·lacions i equipaments que possibiliten l’emmagatzematge, distribució i depuració d’aigües; l’obtenció i distribució d’energia; el proveïment de serveis de telecomunicacions; l’organització dels serveis de transport públic i tants altres elements dels quals en depèn el funcionament de l’economia i de les empreses, però també l’equilibri territorial del país i, per extensió, els estàndards de qualitat de vida i les oportunitats de promoció personal i professional dels catalans.

I en aquest camp els reptes són immensos, bo i considerant totes les infraestructures, des dels aeroports fins a la xarxa de carreteres secundàries, i tenim presents també totes les escales, des de l’escala interna de Catalunya fins a l’escala continental i global. El primer repte és poder decidir i fixar prioritats en matèria d’infraestructures. O sigui, quines inversions cal fer i amb quins ritmes s’han de fer. En un món cada vegada més interrelacionat i competitiu, Catalunya ha de poder decidir per ella mateixa què és prioritari en matèria d’infraestructures. A hores d’ara, per exemple, i després de gairebé vint anys d’alta velocitat ferroviària peninsular, encara no se sap quan estarà enllestida definitivament la connexió amb Europa. Tampoc sabem si l’Estat considerarà prioritari el corredor mediterrani i si defensarà aquest corredor davant de la Unió Europea. També s’hauria de considerar prioritari el corredor de l’Ebre o l’eix Barcelona, Lleida, Saragossa, Bilbao que durant els segles XIX i XX va esdevenir un veritable motor econòmic. L’altre gran repte és la gestió. Es a dir, no només cal poder decidir en matèria d’inversions i prioritats sinó que cal ser decisius també en matèria de gestió d’infraestructures tan rellevants com els ports i els aeroports del país. Per acabar, des de sempre els experts han associat el sistema d’infraestructures d’un país al sistema nerviós i al reg sanguini d’un cos viu. I les mancances, els estrangulaments i els dèficits en aquest camp porten irredimiblement al col·lapse. A la paràlisi.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut