Diumenge, 14 d'agost de 2022 - Edició 1480
La República

Les interconnexions Portbou-Cervera i el segle XXI

Amb les fortes mobilitzacions socials dels sindicat i  usuaris  de  la Catalunya  Nord  i  de la  solidarirtat  de la gent  del  sud : dels usuaris i del territori d’ambdues  bandes  […]

Josep Maria Loste 09/12/2017

Amb les fortes mobilitzacions socials dels sindicat i  usuaris  de  la Catalunya  Nord  i  de la  solidarirtat  de la gent  del  sud : dels usuaris i del territori d’ambdues  bandes  del  Pirineu, l’estiu del 2016  es  va aconseguir  “salvar”  el tren  nocturn  París-Cervera-Portbou. En aquest cas, les  mobilitzacions unitàries transfrontereres van donar el seus fruits.

Ara, caldria que a la Catalunya/Principat –especialment a les comarques gironines— s’articulés  un gran front ciutadà, reivindicatiu i mobilitzador a favor del tren convencional i de les interconnexions Portbou/Cervera de la Marenda pròpies  del  segle  XXI.  Ha  arribat  el moment  de  tirar  endavant  una alternativa clara, vàlida i que no costa diners per  tal  de millorar  el  tren  convencional  entre Girona-Figueres-Portbou-Cervera-Perpinyà-Narbona. Doncs bé, el dos primers trens que arriben a Portbou al matí, el MD de les 6:15 (que va sense viatgers des d  Figueres  i surt de Portbou cap a Barcelona a les 6:23) i el Regional que arriba a les 7:26 haurien  de finalitzar el  seu  recorregut fins a Cervera, i que els dos primers trens de la SNCF que arriben a Cervera, allarguessin el  seu tram fins a Portbou. Amb aquesta senzilla operació seria possible que una persona de la Catalunya Nord pogués anar a treballar o a estudiar a Figueres o a Girona i una persona de l’Alt Empordà  pogués fer una normal activitat diària ( per  activitats  laborals  o  estudis) amb transport públic fins a Perpinyà

En síntesi, ara és el moment que  els  territoris  i  les  autoritats  de l’eurodistricte  catalaà  transfronterer  (territori  que a grupa  les  comarques  gironines  i  el Departament  francès  els Pirineus  Orientals) es posessin d’acord  per  tal millorar  un drets més  importants  dels  ciutadans, el dret  a una  mobilitat  transfronterera de debò , la qual  cosa  implica  una millora substancial del tren  convencional , amb unes  més reeixides  interconneccions  Portbou –Cervera  de la  Marenda , així com una molt  més intermodalitat  entre   la  mobilitat  ferroviàruia  i la  mobilitat  del transport  públic  per  carretera.