Dimarts, 22 de juny de 2021 - Edició 1062
La República

I perquè vull el TAV (TGV)?

L’arribada del TAV (tren d’alta velocitat) està suposant a veïns i usuaris de Renfe un cúmul de problemes: des de retards injustificats a Rodalies (el famós caos d’aquest estiu) fins […]

Ramon Sendra
Ramon Sendra 17/09/2007

L’arribada del TAV (tren d’alta velocitat) està suposant a veïns i usuaris de Renfe un cúmul de problemes: des de retards injustificats a Rodalies (el famós caos d’aquest estiu) fins a vivendes habitatges que presenten seriosos indicis d’esfondrament. Sense oblidar el parany anti-estètic (no diré anti-natural) que suposa traçar una línia física entre Barcelona i Madrid. Una més, vaja. Però quan tot això té lloc, sempre hi ha algú que diu “paciència, que aviat tindrem el TAV” (de fet, normalment, diuen AVE). I a mi què? És que el TAV obrirà els ulls a tota Catalunya? Val la pena tanta inversió, destrossa i mals de cap? Parlen-me.

Tot i que sóc gens usuari dels transports públics, sí és veritat que, per raons laborals, cada dos per tres haig d’agafar el pont aeri. Em sol costar, si planifico bé l’agenda, poc més de 100 euros, anada i tornada, als que haig de sumar-hi els 30, si malament no recordo, del pàrking de l’aeroport i el desgast i consum del vehicle. Una ganga, si ni tan sols arriba als 150 euros. Molts, quan els hi formulo si realment m’importa el TAV, em diuen que sí: “ja veuràs com l’agafaràs sempre”… i jo ho dubto. Ho dubto perquè em costarà més (temps) entrar a Barcelona en hores punta amb cotxe i aparcar-lo a Sants o a La Sagrera que no pas seguir com ara. I el transport públic? Sóc dels que agafa l’avió a primeríssima hora i torna a casa ben entrada la nit. I tampoc em fa gràcia anar amunt i avall, a vegades amb maletes, enllaunat en un vagó tortuós de la RENFE. Problema meu, és clar. Una generalització precipitada? Pot ser. Però parlen de que el bitllet de TAV entre Barcelona i Madrid rondarà els 200-300 euros (el més econòmic entre Tarragona i Madrid només suposa 63 euros amb temps).

“No hauràs de fer cues d’embarcament”. De fet, ara casi totes les companyies et permeten facturar a casa, algunes fins i tot et permeten escollir seient. T’informen que amb 40 minuts n’hi ha prou, i si saps com moure’t per l’aeroport de BCN, pots passar els controls de seguretat (i antihumanitat) en poc més de 10 minuts. Temps fins i tot per fer un cafè i entrar a l’hora dins de l’avió. 55 minuts i ja ets a Madrid, un taxi i cap a l’oficina (que, tot s’ha de dir, no la tinc a Madrid, sinó a Torrelodones, a uns quants km del centre). En menys de 45 minuts faig el trajecte entre Barajas i Torrelodones sense problemes; no així si iniciés la ruta a la desgraciadament famosa estació d’Atocha. El recorregut invers, fins i tot més lleuger. En total, tardo al voltant de 5 h entre que surto de casa i arribo a destí (l’oficina) i viceversa. Més o menys els que tardaria amb el TAV.

“Clar, si vas a Torrelodones, no et cal el TAV”. Segurament que sí. O no. De fet, fent càlculs ràpids, aquells que viuen a Barcelona i han de visitar el centre de Madrid sí que ho tenen bé. Es podran estalviar temps (diners ja veiem que casi que no). Però segueix sent un cas concret, ja que molt del pols empresarial no està ben bé al centre de les dues ciutats. No tant com per justificar-ne la construcció (crec jo). M’agradaria saber quan s’amortitzarà el cost d’aquestes vies, xifrat, més o menys, en 7 milions d’euros el metre de ferro. Les xifres espanten.

El TAV té ventatges avantatges. Algunes Alguns. Segur que els de Lleida estaran contents, tan abandonats a les seves terres de ponent… Pots fer servir el mòvil d’inici a fi, o l’ordinador. Diuen que és còmode i, de fet, mica en mica els avions semblen més transport de bestiar que humà. Hi estic d’acord. Però 7 milions d’euros per km de via per aquesta curiosa comoditat?

Necessito doncs saber perquè em servirà el TAV. Vull que algú em convenci de que tot el què ha passat, passa i passarà té alguna justificació. Vull saber que l’enorme cantitat de diners invertits mereixen la pena. Perquè de moment no ho tinc gens clar. I que si només sóc un cas aïllat, aquella excepció que confirma la regla, doncs saber-ho igual. O descobrir aquelles coses que se m’escapen: s’aprofitaran les línies per enviar mercaderies? Una altra bona pregunta. Total, perquè vull el TAV?

Bona nit