Dissabte, 18 de setembre de 2021 - Edició 1150
La República

Els reptes de l’educació en temps de crisi

Replantejar situacions adverses per trobar solucions. Buscar respostes a preguntes complicades. Crisi pot ser un terme positiu o, almenys, una part del seu camp semàntic. Crisi, entenc, és replantejament. De […]

Oriol Junqueras
Oriol Junqueras 04/05/2009

Replantejar situacions adverses per trobar solucions. Buscar respostes a preguntes complicades. Crisi pot ser un terme positiu o, almenys, una part del seu camp semàntic. Crisi, entenc, és replantejament. De manera urgent, cal impulsar el món educatiu. L’educació és sempre un valor segur. Fa uns dies reclamava un bon sistema de finançament per poder millorar el sistema educatiu arreu dels Països Catalans. Més que mai, cal treballar intensivament per l’excel•lència en la formació de les noves generacions, calen eines competents perquè es doti els i les nostres estudiants de més competitivitat, de més oportunitats i de més llibertat moral.

Com diu Zygmunt Bauman vivim en una modernitat líquida en què hi ha poques coses consistents. Així, cal ser responsables, donar un pas endavant i, ara i sempre, treballar per una formació sòlida. Un bon finançament és un requisit indispensable per poder assentar les bases d’un bon impuls en matèria d’educació. Recordem que encara existeixen dèficits molt importants i improrrogables, com la saturació d’alumnes a les aules, per citar només un cas, tal com recordava fa pocs dies el Síndic de Greuges.

Ha de millorar necessàriament la inversió en educació per poder arribar, en 8 anys, fins al 6% del PIB, com ha quedat recollit en l’articulat de la Llei d’Educació, gràcies a una esmena d’Esquerra Republicana de Catalunya.

Tot i la necessitat d’un nou finançament, és evident que amb els recursos que tenim hi ha polítiques educatives millorables, la del País valencià n’és un clar exemple. La recent vaga d’estudiants i professors valencians ha posat de manifest la poca feina que ha fet el govern de Camps per un ensenyament públic de qualitat.

Cal, doncs, un bon finançament, però també, un rumb clar per guiar el futur de l’ensenyament públic als Països Catalans.

Isaac Newton va dir “El que sabem és una gota d’aigua; el que ignorem és l’oceà”; treballar per l’educació al nostre país és una feina contínua, perenne i, sobretot, és una de les inversions més cabdals del nostre present i del nostre futur.