Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024
Edició 2101

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 26 de abril del 2024

El millor congrés el món de premsa gratuïta del 2008 es celebra a Barcelona en català, sense complexos i amb públic de quatre continents

|

- Publicitat -

Aquests darrers dies a Barcelona hem celebrat les 3es Jornades Internacionals de premsa gratuïta organitzades per l’ACPG i que ha contat amb la presència de més de 400 congressistes d’arreu del món: Europa, Amèrica, la Índia i Moçambic. La qualitat extraordinària dels ponents, el ritme trepidant de les conferències ha portat als assistents a viure el millor congrés de premsa gratuïta celebrat fins ara arreu del món i ha consolidat a Barcelona com la capital de la reflexió i l’anàlisi de la premsa gratuïta.

Tot això, des d’una associació catalana de premsa, que aconseguit doblar, com a mínim, l’assistència de congressites del recentment celebrat “1º congreso mundial de prensa gratuita” de Madrid. I unes jornades que han utilitzat tres idiomes, el català, el castellà i l’anglès, però sent el català l’idioma de comunicació principal a l’auditori. Ha estat tal el nivell de les ponències que per a tots els assistents ha estat secundari si es feia en català, en castellà o en anglés.

Publicitat

Us adjunto un resum del discurs de inauguració de les jornades.

DISCURS D’OBERTURA DE LES 3ES JORNADES
de Josep Ritort President de l’ACPG

Benvolguts congressistes

Benvinguts a tots i totes, benvinguts al món real de la premsa, al món de la premsa gratuïta. Una premsa que té grans audiències, que té molts i molts lectors que fa que hi creguin els anunciants, la premsa amb lectors i amb anunciants.

Un model de premsa que per la seva quantitat i qualitat han fet d’Espanya i sobretot de Catalunya un cas únic al món.

A Catalunya la premsa gratuïta, com heu pogut veure en el mapa de fora, està entre els líders d’audiència a 33 de les 41 comarques catalanes. La premsa que puja a dalt del podi de les audiències a 22 comarques, al segon lloc a 14 comarques i al tercer lloc a 18 comarques catalanes. Som un fenòmen d’èxit, i en aquest mapa no hi veieu molts mitjans de premsa local líders als seus municipis, o especialitzats líders en el seu grup de mercat.

Estem en uns temps que les audiències dels mitjans clàssics (la premsa i revistes de pagament, les ràdios, les teles) van segmentant-se i reduïnt les seves audiències, i per contra, la premsa gratuïta, municipi a municipi comarca a comarca, les uneix i, en conjunt, es constitueixen en mitjans de grans audiències.

Els mitjans gratuïts Som líders per què:
Ens llegeixen els que habitualment llegeixen diaris de pagament i els que no. Fem que llegeixi molta gent, fomentem la lectura.
Ens llegeixen els joves, que no tenen el concepte d’abans de pagar per informar-se
Ens llegeixen els nouvinguts, els immigrants, tant amb les revistes dedicades a ells, com amb la resta de mitjans, al metro, a casa, la premsa gratuïta informa als nouvinguts, els fa arrelar a la ciutat, al territori i els ensenya a llegir en català. Som el gran fenomen d’integració i de normalització lingüística.

Som líders Perque els hi acostem el mitjà a ells amb una bona distribució, i Perque els informem de coses que els interessen, els coneixem i ens reconeixen i s’ens emporten a casa.

També Som una premsa en la que hi creuen els proveïdors del món de la premsa, com heu pogut veure a l’entrada de l’auditori amb la Fira Comercial o a la contraportada del dossier de les jornades amb els patrocinadors. Més de 20 empreses proveïdores han apostat per aquestes jornades i ens han ajudat a fer realitat aquest gran congrés a Barcelona.

Molts segurament no s’han donat compte, però entre tots heu contribuít a que poguéssim definir unes temàtiques d’interès pels editors i completar una graella de ponents de renom internacional. Sembla la graella de la sortida d’un gran premi de F1.

Agrair als ponents, els que heu vingut i els que volien venir, però no han pogut. Quan vem començar fa més d’un any a buscar ponents, vem buscar tres o quatre possibles candidats per cada ponència, per si ens deien que no, o no els hi anava be… I la gran sorpresa és que tots els ponents que escoltarem han estat la nostra primera opció, tots s’han apuntat amb moltes ganes al congrés.
Moltes gràcies per dedicar-nos el vostre temps aquests tres dies.

Benvinguts tots i totes
a aquestes 3s Jornades Internacionals de Premsa Gratuïta que volen convertir a Barcelona en una cita bianual d’anàlisi i reflexió del futur de la premsa gratuïta en paper i digital.

Benvinguts a unes jornades que estem preparant des de fa més d’un any i que ho hem fet amb la voluntad de definir un gran congrés amb ressó internacional i esperem haver-ho aconseguit.

No ens enganyem, en temps de crisi, per que estem en uns moments molts complicats per a tots, a les 3s jornades ha vingut gent de d’arreu d’Europa (de la vella Europa i dels països emergents), d’Amèrica (d’EEUU a Argentina), d’Àsia (concretament de la Índia) i d’Àfrica (concretament de Moçambic), presència que ens confirma que és possible fer un gran congrés de premsa gratuïta a Barcelona.

Pel que fa a les ponències s’estructuren en tres blocs: Estratègies empresarials en temps de crisi, Models d’èxit de premsa gratuïta I cap a empreses multicanal.

I com que tots ja sabeu de sobres qui ve, només comentaré una ponència que em fa una il•lusió especial. La Sra. Andrea Pulido, gerent d’ADN Colombia. Diari que gratuït que va sortir al mercat el passat 15 de setembre a 4 ciutats amb 300.000 exemplars, ve a explicar-nos per primer cop i en exclussiva, com ha anat aquest primer gran llançament a Latinoamérica. Fa dos ans va assistir a les 2es jornades de públic i ara tenim la sort que ens ve de ponent i ens explicarà aquesta experiència tan recent i única.

I per últim, comentar dues coses més,

Les jornades tenen un format de ponències molt àgil, de poca durada temporal. Hi haurà ponències de trenta minuts, d’una hora curta. Entre tots hem de viure un congrés molt dinàmic per a que en només tres dies poguem fer un gran repàs a tot el ventall de novetats de la premsa gratuïta i digital. No tindrem temps d’aburrir-nos en cap ponència i si són bones, les trobarem curtes. Però bé, és una aposta intencionada que esperem que en sortim tots satisfets.

I segon, és un congrés transparent (igual que no mentim en la tirada i ens ho agraeixen els anunciants) a través del web es pot seguir i veure totes les persones que assistiran a les jornades. Els seus noms i cognoms, la seva professió i procedència estan a la web. La millor manera per a que un periodista pugui treure una informació objectiva de les persones que han assistit a les jornades de ben segur que és aquesta.I esperem que serveixi d’exemple als organitzadors d’altres congressos que s’inventen amb una nota de premsa el públic que ha assistit al congrés, de vegades com s’inventen la tirada, si no tenen i publiquen el control.

A tots i totes, s’acosta l’hora d’escoltar als mestres i endur-nos bones idees per millorar els nostres productes periodistics o les nostres formes de treballar, benvinguts a tres dies de classes, que tinguem unes molt bones jornades. Gràcies per ser aquí.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut