Diumenge, 13 de juny de 2021 - Edició 1053
La República

El Community Manager a l’Administració Pública

Podem dir que les xarxes socials comencen a ser una tecnologia força madura! Tots ens adonem que, el seu ús, està molt popularitzat: més del 70% dels espanyols està connectat […]

Avatar
Xevi López i Cadena 23/01/2015

Podem dir que les xarxes socials comencen a ser una tecnologia força madura!
Tots ens adonem que, el seu ús, està molt popularitzat: més del 70% dels espanyols està connectat a Internet, principalment a través dels mòbils, el canal més freqüent d'accés a les eines web 2.0.
Els Governs de torn i les Administracions Públiques  en general han de fer un necessari exercici de conscienciació sobre la importància d'estar presents a les xarxes socials, moltes ja ho han fet però encara queda camí per recórrer. Cal el pas d'assumir que hi han de ser presents.

Existeix un estudi molt interessant “Redes Sociales en Instituciones y Administraciones Públicas” (Kreab Gavin Anderson 2013) on es mostra que el 90% de les institucions disposen de xarxes socials que utilitzen diàriament amb presència i perfils institucionals a plataformes 2.0, sobretot a Facebook i Twitter.
Això ens aboca a un ecosistema interessant, un escenari on l'Administració ofereix informació institucional i servei públic -notícies i l'activitat diària de la mateixa-. El que resulta realment important, des del meu punt de vista, no és el simple fet de ser-hi sinó com ser-hi!
No és necessari plantejar-se si una institució concreta ha d'estar o no a les xarxes socials sinó plantejar-se com gestionar amb intel·ligència la presència a xarxes socials per obtenir retorns efectius d'aquesta presència.

El desafiament real és que l'Administració escolleixi, amb criteri, cap on apuntar les seves apostes en 2.0, de manera que a través de les eines de web social es pugui crear valor i donar suport a una  missió i objectius en els aspectes claus encomanats.

En aquest entorn és on entra el Community Manager, un perfil professional de nova creació i que s'enfronta a un món digital extremadament complex, que requereix molta dedicació, que no hi entén d'horaris i que requereix moltes habilitats socials i comunicatives, un nou perfil professional que s'ha de fer lloc a les administracions públiques a efectes de donar compliment a la seva principal missió que hem tingut ocasió d'introduir i per apropar les institucions a la ciutadania que són, al final, els que voten aquells que les gestionen. Val la pena girar-hi l'esquena? Jo crec, sincerament, que no.

Els principals reptes del Community Manager a les institucions els podríem englobar en 5 importants àrees o preocupacions:
1) La definició estratègica que marcarà el professional
2) De quina manera interactuem amb els ciutadans/es
3) Com seguim i com analitzem les converses
4) Com afavorim la participació de la comunitat 2.0
5) Gestió de les potencials crisis (element fonamental, ja que les institucions tot sovint estan al capdavant de serveis municipals, i en el sector de les crisis institucionals, les xarxes socials han de jugar i juguen, de fet, un paper fonamental)

En definitiva, les xarxes socials són i han de ser un instrument fonamental per la innovació en tot allò que comporti connectar el talent, facilitar l'aprenentatge, la informació i la comunicació institucional i permetre a la comunitat dinàmiques de treball obertes i col·laboratives així com una participació online del dia a dia de la institució. 

Xevi López (@xevilopez)
Community Manager
Online Reputation Manager