Dissabte, 19 de juny de 2021 - Edició 1059
La República

El Community Manager

Benvolguts/des, Segur que heu sentit parlar de la figura del Community Manager (a partir d'ara, CM). En aquest article m'agradaria fer-vos una aproximació del que significa, des de la meva […]

Avatar
Xevi López i Cadena 11/07/2014

Benvolguts/des,

Segur que heu sentit parlar de la figura del Community Manager (a partir d'ara, CM). En aquest article m'agradaria fer-vos una aproximació del que significa, des de la meva humil opinió aquesta figura. Procuraré fer-ho d'una manera momlt visual fixant-me tant en les ACTITUDS com en les APTITUDS que ambdós són sensiblement diferents.

En primer lloc, parlaré de les ACTITUDS del Community Manager en el desenvolupament de la seva tasca professional:

1) Resident digital. Crec que ser Community Manager és, d'alguna manera, una forma de vida. Per ser-ne un bon professional s'ha de viure el Social Media de forma personal abans de dedicar-s'hi professionalment. Per exemple, crec que si no tens un compte Twitter personal, difícilment podràs defensar amb garanties i solvència una marca comercial.

2) Comunicatiu. El CM, entre altres qüestions, és el mediador entre el consumidor/fan i la marca i ha de ser capaç de crear una relació bidireccional efectiva entre ambdues parts

3) Curiositat. Crec que un bon CM passa una gran part del seu temps investigant i fent recerca.  Ha de conèixer totes les eines, interessar-se per les campanyes exitoses que continuament es troben a la Social Media

4) Empatia. Una de les actituds més importants del CM. Ser capaç de posar-se al lloc de les persones que conformen la xarxa que gestiones és fonamental per poder conèixer allò que els interessa i així poder traslladar aquesta valuosa informació a la marca on prestes els serveis professionals.

5) Estratègia. Un dels factors que, sovint, marquen la diferència entre els diferents professionals d'aquesta matèria i en aquest àmbit. El CM sempre pensa abans d'actuar i el seu lema, almenys és el meu, és “escolta primer, ven després”. Has de ser capaç de traçar el camí més idoni per assolir els objectius marcats.

6) Visió de futur. El CM, potser sense adonar-se, contribueix de manera decisiva en el futur de la marca que representa. Les capacitats per descobrir coses noves, avançar-se a la competència del sector i interpretar encertadament el futur del Social Media són fonamentals.

Pel que fa a les APTITUDS:

1) Comunicació Corporativa, Marketing i Publicitat. Si ens fixem en l'origen del perfil professional del CM, és a dir, si viatgem als països anglosaxons, serem capaós d'acotar encertadament els coneixement que ha de tenir un CM. No és obligatori, ni molt menys, tenir el Grau o la Llicenciatura en Periodisme per dominar el llenguatge publicitari i les tècniques de marketing online però aquestes aptituds són molt demandades per la marca.

2) Saber redactar i crear titulars. Dominar la llengua anglesa és molt important, però encara més important és parlar “l'idioma de la web 2.0”. Crear continguts per aportar valor, redactar titulars atractius que captin l'atenció així com desenvolupar-se en comunitats virtuals són, sencillament, bàsiques.

3) Conèixer amb profunditat la marca. No es pot evangelitzar sobre quelcom que hom no creu, és absurd. El bon CM coneix la història de les empreses que representa, és conscient de quines són les seves necessitats i de la situació del mercat on operen i quines són les empreses que representen una competència directa a la marca. Si reuneix aquestes condiciones, està en bona posició per defensar la marca davant dels consumidors quan pertoqui.

4) Saber utilitzar les millors eines. Internet proporciona al CM tots els mitjans tècnics per dur a terme la tasca professional . La oferta de les diferents pàgines web i aplicacions pels professionals del Social Media la podria definir com “inabastable” i per això és important acotar, seleccionar i definir quines són les millores eines.

Espero haver afinat en la definició de les actituds i aptituds bàsiques. No obstant, resto a la vostra disposició per tots aquells comentaris i observacions que estimeu convenient per millor l'article. Sempre hem de tenir clar que: “s'aprèn més de la crítica que de l'afalac” així que, sigueu molt crítics!!!

Fins la propera!

Cordialment,

Xevi López
Community Manager