Divendres, 3 d'Abril de 2020 - Edició 617
La República

I si la comissió que va cobrar el Rei dels espanyols la van pagar les empreses?

Normalment qui paga comissions per aconseguir contractes són les empreses adjudicatàries. En el cas de l’AVE a la Meca no hi ha cap motiu perquè sigui diferent.

L'Ull de Déu
L'Ull de Déu 23/03/2020

Cal recordar que un conglomerat d’empreses espanyoles va obtenir l’adjudicació del contracte i que van tenir molts problemes per haver calculat malament l’envergadura de l’obra i per no preveure les inclemències del desert. Les tempestes de sorra omplien les vies, el projecte es va encarir enormement i es va retardar deixant les empreses adjudicatàries en una situació d’incompliment en un projecte de més de 6.500 milions d’euros, un pastís considerable a repartir entre elles.

En un primer moment, el govern de l’Aràbia Saudita no va voler assumir l’increment de costos, el que portava les empreses espanyoles a unes fortes pèrdues per afrontar el sobrecost i les sancions contractuals de l’incompliment i va ser aquí quan va entrar-hi el Rei dels espanyols: les seves bones relacions amb la dictadura àrab li va permetre desencallar el projecte.

El govern saudita va acceptar una pròrroga de les obres i augmentar-ne en part el cost, uns 150 milions d’euros. Juan Carlos ho havia aconseguit i va permetre que les empreses espanyoles no perdessin diners.

Entres les empreses espanyoles afectades, s’hi troben les públiques Ineco, Renfe y Adif i les privades, OHL, Cobra (ACS), Indra, Consultrans, Copasa, Dimetronic, Imathia, Inabensa i Talgo. Són algunes de les empreses espanyoles més fortes i influents,

Què són per aquestes empreses 100 milions de dòlars per salvar un projecte milionari de més de 6.500 milions d’euros. Aleshores qui va pagar la comissió al Rei dels espanyols? El Govern de l’Aràbia Saudita o les empreses espanyoles salvades de les pèrdues per la gestió influent de Juan Carlos? Una investigació que fiscalia encara no ha obert.

 

 

 

 

Relacionats