Dissabte, 1 d'abril de 2023 - Edició 1710
La República

Entre el bosc i la ciutat

Raül Garrigasait imagina una Barcelona assetjada pels senglars a la seva darrera novel·la

Ramon Moreno 23/02/2023

L’escriptor Raül Garrigasait (Solsona, 1979) s’endinsa en la frontera entre el bosc i la ciutat a la seva darrera novel·la.  Profecia (Edicions de 1984) ens situa en un futur pròxim quan una plaga de senglars envaeix Barcelona i el món urbà difumina les seves fronteres i la seva superioritat. Mentre la Dèbora s’obsessiona per cultures antigues i històries de profetes, manté una relació tensa amb el seu pare, veterinari especialista obsessionat alhora en senglars, en un marc d’històries antigues, ambients ombrívols i fina ironia.

Garrigasait destaca la “la relació entre natura i civilització” i la relació entre “el món urbà i els orígens animals de la humanitat i la brutalitat primària”. Els ambients foscos i una violència natural contenen també alguns passatges de sàtira social i política. La narració apunta també reflexions filosòfiques al voltant de Déu i les religions, amb referències a la tradició bíblica, que l’autor creu que està “més a prop de la brutalitat i violència antiga”,  tot i que vol posar límits a la ferocitat que la humanitat porta a dins. “La Bíblia i els senglars són aquests dos pols, el senglar és l’animalitat que baixa de la muntanya i la Bíblia és la que vol posar límits a la ferocitat”.

Tot plegat ens porta a una reflexió sobre civilització i barbàrie o com la modernitat, la civilitat, pot imposar-se (o no) a la natura i al seu curs indòmit.

Profecia. Raül Garrigasait. Edicions de 1984. Barcelona, 2023. 240 pàgines, 18,50 €