Dijous, 22 d'abril de 2021 - Edició 1001
La República

Salut i Educació col·laboren en el pla d’actuació malgrat tenir notables discrepàncies

L’ús de les mascaretes i la ràtio als grups estables són dos dels punts més controvertits

Redacció
Redacció 16/08/2020
Control de temperatura a l'entrada d'una escola a Bèlgica | Reuters

En la presentació del pla sanitari de gestió de casos Covid-19 per al nou curs escolar, presentat aquest dissabte per la Conselleria d’Ensenyament juntament amb la de Salut, el conseller d’Educació, Josep Bargalló, ha afirmat que el primordial és disposar d’un protocol d’actuació perquè tothom sàpiga com actuar davant de cada situació.

Un dels aspectes més destacables és la creació d’una xarxa coordinada entre centres educatius i serveis de salut que actuaran, segons assenyalen els departaments, de forma immediata en la detecció i aïllaments de casos. Els equips directius, per exemple, comptaran amb el telèfon mòbil de la infermera del centre d’atenció primària (CAP) referent de l’escola, a la qual poden trucar en cas de dubte. La infermera no acudirà a centre sinó que es limitarà a informar. Prèviament els equips directius i docents seran formats específicament en la infecció per coronavirus, de manera que puguin afinar en la detecció de símptomes compatibles amb la malaltia.

El sistema d’atenció sanitari, doncs, corre el risc a rebre una nova sobrecàrrega assistencial, atès que símptomes com els del coronavirus són molt comuns entre la població infantil i el primer que haurà de fer és discernir els casos de la Covid-19 dels que no en són.

No es pot portar cap alumne als centres tenint més de 37,5 de febre. Les escoles no estaran obligades a fer controls de temperatura a l’entrada dels centres perquè es considera que això és responsabilitat de les famílies. Per tant serà molt important la col·laboració i el compromís de les famílies, que hauran de cedir les seves dades de contacte i signar un compromís que els obligarà a no portar els fills a l’escola amb símptomes sospitosos.

En cas que l’alerta es dispari a l’escola, el nen serà separat de la resta, aïllat amb mascareta en una habitació ventilada i es comunicarà la sospita als pares. El professor activarà una alarma en una app que connecta amb els serveis d’Epidemiologia de Salut i amb els serveis territorials d’Educació i entraran en acció els gestors Covid perquè rastregin els contactes.

A partir d’aquí, el protocol va especificant les pautes d’actuació segons si el cas es queda en sospita raonable (PCR amb compromís de resultat en menys de 24 hores), positiu (confinament de 14 dies per a tot el grup-classe, tutor i família, amb PCR per a tots) fins a arribar al tancament total del centre si no és possible tancar mòduls o ales prou separades, especialment si hi ha més d’un positiu.

MASCARETES I RÀTIO: els punts amb més controvèrsia
– En un cas d’alta possibilitat de transmissió, es podria “recomanar” l’ús de la màscara dins de l’aula, en el grup estable, sempre per a alumnes majors de 10 anys.

– A les primeres reaccions del Departament d’Educació es rebaixava molt la ràtio, el nombre d’alumnes per als grups estables, que era d’un màxim de 15 davant els habituals 25/30 d’un grup-classe tradicional. Això implicava, però, un considerabilíssim increment de professorat que, en el cas de Catalunya ara mateix ha quedat en una contractació de 5.000 docents el que vol dir dos o tres professors més per centre, molt lluny de la primera idea.