Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024
Edició 2072

Els Països Catalans al teu abast

Dijous, 28 de març del 2024

Leopoldo Pomés guanya el Premio Nacional de Fotografía del Ministerio de Cultura

El fotògraf va renovar la publicitat al finals dels anys 50

|

- Publicitat -
Leopoldo Pomés (Barcelona, 1931) ha estat guardonat amb el Premi Nacional de Fotografia 2018 que concedeix el Ministerio de Cultura y Deporte, dotat amb 30.000 euros. El jurat ha destacat el paper de Pomés en la “introducció del llenguatge fotogràfic dins de la publicitat, amb una mirada renovada a la societat de la seva època”, i ha lloat la seva contribució a “la història de la imatge d’Espanya” i el seu compromís “amb la modernitat”. Pomés va esdevenir a finals dels anys 50 un renovador de la publicitat, un àmbit aleshores embrionari a l’Estat, i des d’aquell temps la seva polifacètica creativitat s’ha manifestat també en la fotografia, la creació i producció de filmets i espots publicitaris, vídeos documentals i una incursió en el cinema.
El jurat del Premi Nacional de Fotografia del Ministeri de Cultura motiva el guardó a Pomés “per haver participat en la configuració del nostre imaginari col·lectiu, introduint un nou llenguatge fotogràfic dins de la publicitat, amb una mirada renovada en la societat de la seva època”.
El veterà fotògraf i publicista barceloní va esdevenir a finals dels anys 50 un renovador de la publicitat, un àmbit aleshores embrionari a l’Estat. L’any 1961 va crear l’any 1961 el seu propi estudi, Studio Pomés, i des d’aleshores ha simultaniejat professionalment la seva passió per la imatge -fotogràfica i en moviment- amb la dedicació professional a la publicitat.A Pomés se li atribueix una contribució al nou cànon de bellesa que va imperar en la moda els anys seixanta i setanta. A través del treball fotogràfic d’estudi, Pomés va ser el fotògraf darrere d’una jove Teresa Gimpera que es presentava com una dona independent, activa i extravertida. Amb la seva tasca a l’Studio Pomés, el publicista va desenvolupar un estil propi que se sol identificar amb l’elegància, la lluminositat, la sofisticació i la sensualitat.

Allò que el va fer més popular són les campanyes publicitàries a la televisió, a partir dels anys seixanta i setanta. Diverses i molt populars marques van encarregar la seva campanya a l’estudi de Pomés, i probablement la més recordada sigui la creació de les ‘bombolles’ de Freixenet, un espot que ha esdevingut icona de la publicitat.

L’any 2015 la Fundació Catalunya-La Pedrera va dedicar a Pomés una gran exposició antològica amb prop de 200 peces, entre fotografies, anuncis i espots publicitaris, batejada ‘Flashback’ i comissariada per Julià Guillamon. El mateix any va ser nomenat Membre d’Honor de l’Acadèmia del Cinema Català.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut