Junts exigeix retirar el programa de Gabilondo a RTVE per blanquejar el colonialisme espanyol

Denuncien el falsejament de la història a Amèrica, sorprèn el silenci còmplice d'ERC i Òmnium

|

- Publicitat -

Nova tempesta política a Madrid amb un marcat rerefons lingüístic i històric. Junts per Catalunya ha llançat una ofensiva total i contundent contra la corporació de Radiotelevisió Espanyola (RTVE) exigint la cancel·lació i retirada immediata de la docusèrie ‘La gran aventura de la lengua española’, vinculada al reconegut periodista Iñaki Gabilondo. Segons ha denunciat el partit, el programa incorre en un flagrant “falsejament de la realitat històrica” en negar de manera sistemàtica la imposició de l’idioma castellà als pobles amerindis durant l’època de la conquesta.

Publicitat

Les tesis de l’espai televisiu, que defensen que l’arribada de l’espanyol no va suposar cap mena d’amenaça per a les llengües indígenes, han encès totes les alarmes. El representant de Junts al consell d’administració de RTVE, Miquel Calçada, ha traslladat directament la petició de retirada al president de l’ens, José Pablo López. En paral·lel, el senador Francesc Ten ha registrat una bateria de preguntes explosives a la cambra alta per forçar la Moncloa i la direcció de la televisió pública a posicionar-se davant d’aquest rasant de revisionisme històric.

Un blanqueig colonialista recollit pels mitjans

La polèmica, de la qual s’ha fet un ampli ressò el diari digital La República, posa el focus en com la televisió pública espanyola utilitza fons estatals per normalitzar i edulcorar els episodis més foscos de la colonització, emmarcant-los com una “aventura” cultural i lingüística pacífica [Vicenç Vidal demana la retirada del programa d’Iñaki Gabilondo a RTVE per blanquejar el colonialisme lingüístic – La República]. Des del sobiranisme més combatiu es recorda que la pèrdua de drets i la persecució dels idiomes originaris a Amèrica s’assembla directament als mecanismes històrics que també ha patit —i pateix— la llengua catalana.

Et pot interessar  Òmnium s'arronsa davant l'Església: una resposta tova que ho fia tot als despatxos de la diplomàcia

El focus en la complicitat: el silenci d’ERC i Òmnium

Més enllà de l’ofensiva institucional contra Madrid, el text i el malestar de Junts apunten directament cap a la tebiesa de la resta de l’espectre independentista català. Des de files de Junts i sectors mediàtics afins es denuncia amb estranyesa un “silenci clamorós” per part de socis clau en la defensa de la llengua.

En el punt de mira es col·loca de manera directa l’entorn d’Esquerra Republicana de Catalunya (ERC) — Una inacció a la qual també s’ha sumat, sorprenentment, Òmnium Cultural. L’entitat, que històricament s’havia erigit com el principal baluard civil de la llengua contra el colonialisme cultural espanyol, manté hores d’ara un perfil baix que molts sectors ja qualifiquen de complicitat passiva per no incomodar les aliances polítiques a la capital de l’Estat.

  • [VÍDEO] RTVE blanqueja la colonització d’Amèrica negant la imposició de l’espanyol: Article que recull les falsedats del programa i el paral·lelisme amb la persecució del català. Pots llegir la notícia a La República. [1]
  • Vicenç Vidal demana la retirada del programa d’Iñaki Gabilondo a RTVE per “blanquejar el colonialisme lingüístic” Crònica sobre les primeres peticions de cancel·lació institucional i on es detalla el silenci del CAC. Enllaç directe disponible a La República. [1]
  • La paradoxa de Gabilondo: lliçons de periodisme a Catalunya mentre blanqueja el supremacisme lingüístic a RTVE: Article d’opinió i anàlisi sobre la presència del periodista a Barcelona en paral·lel a l’emissió del documental. Consulta la peça a La República. [1]
  • Futbol, diplomàcia i amnèsia històrica: Peça que analitza la hipocresia colonial de l’Estat i l’impacte polític de La gran aventura de la lengua española. Disponible a La República. [1]

 

 

Publicitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí