Dimecres, 22 de setembre de 2021 - Edició 1154
La República

Una usuària de Twitter dona un toc d’atenció a Rac 1 pel tractament d’un cas de catalanofòbia

La usuària de Twitter ha comunicat que li va molestar el titular, perquè no estava centrat en explicar que no es va complir amb el deure de Salut d’oferir atenció mèdica en català

Redacció
Redacció 05/08/2021

La usuària de Twitter Lidia Viura (@LidiaViura) dona un toc d’atenció a Rac 1 per la publicació d’un titular que li va molestar. En concret, la notícia ressaltava:”Una metgessa es nega a atendre en català una noia amb discapacitat psíquica que no parla cap altra llengua”. Malgrat que aquesta notícia té certa antiguitat, perquè es va publicar el 2019 ningú fins ara no s’havia comentat un detall que consolida un perillós precedent.

Com ha apuntat la propietària del compte de Twitter, aquest titular posa en èmfasi que la noia no sabia parlar una altra llengua que no fos el català, però aporta informació irrellevant: que la persona tingui una discapacitat i que només conegui la llengua catalana. Independentment que conegués qualsevol altra llengua el servei de Salut té l’obligació d’atendre-la en català, i no atendre-la en aquesta llengua, malgrat poder-lo parlar és un cas de catalanofòbia.

Per tant, el titular hauria estat més encertat si no hagués esmentat que la usuària del Servei de Salut no podia parlar cap altra llengua que no fos el català, atès que implícitament s’està argumentant que en els casos en què es conegui una altra llengua que també sigui compartida pels serveis mèdics, l’usuari l’ha de canviar.

Malgrat tot, cal dir que Rac 1 va informar centrant-se en el fet que és un agreujant a la negació d’atenció mèdica que la sanitària mostrés el seu rebuig a atendre en català, malgrat que sabia que era l’única llengua de domini de la usuària. La mare de la usuària, qui estava en el centre acompanyant la seva filla, va haver de fer d’intèrpret i traduir tota la informació. No es va esclarir si la sanitària parlava el català, perquè en cas que hi hagi una necessitat especial es pot contractar a sanitaris que no el sàpiguen.

Tot i que sí que va quedar clar que la sanitària no va fer cap intent de cercar ajut amb un altre company o de resoldre la situació sense que algú fes d’intèrpret en llengua castellana.

Salut ha dit que els casos de discriminació per llengua catalana en el servei és mínima, però Plataforma per la Llengua ha comunicat que ha detectat un augment d’aquestes denúncies.