El secretari general de Junts, Jordi Turull, ha parlat clar i català sobre l’ensarronada que és el nou model de finançament negociat entre el Govern de la Generalitat i el Govern espanyol, fruit dels pactes del PSOE i el PSC amb els partits independentistes d’ERC i Junts. Dilluns, tots dos executius van pactar les bases d’un model de finançament que havia de ser singular i beneficiós per a Catalunya, similar al concert econòmic que tenen al País Basc o Navarra, i que finalment no ha estat així: ni singular, ni semblant al sistema de finançament de les comunitats forals, ni sobirà, ni beneficiós. Des del Parlament, Junts ja va avisar que no donaria suport a la mesura, i ara Turull ho confirma del tot.
Turull considera que l’acord “perpetua i consolida” tot allò que es volia canviar: “Passem del cafè per a tots al singular per a tots”, ha lamentat. “Si això d’ahir es tradueix en un paper al Congrés i s’ha de votar, de cap de les maneres ho podem votar. No es tracta de presentar esmenes per matissar i veure si es pot arreglar”, ha dit en una entrevista a TV3. Segons el dirigent de Junts, l’acord de la Comissió Bilateral és una “aixecada de camisa en tota regla” i demostra que el PSC “no farà res que molesti el PSOE”. En aquesta línia, ha insistit que sortir de la LOFCA és l’única manera de tenir un finançament singular.
Turull també ha assegurat que Junts ja no farà més avisos al PSOE: “Ja no cal avisar més. Si arribem a la conclusió que no dona més de si, ho anunciarem. El PSOE ho sap perfectament. Estem tips del doble discurs, el que es diu a Suïssa i a Madrid o Barcelona”, ha dit. Turull ha afirmat que per continuar, el PSOE ha de complir “l’esperit” de l’acord de Brussel·les que, segons ha dit, és “resoldre el conflicte polític”. “Estem en una pròrroga i haurem de prendre una decisió”, ha insistit. També ha avançat que ja tenen data per a la pròxima reunió a Suïssa amb els interlocutors que substitueixen Santos Cerdán, però no ha volgut revelar els noms assegurant que això ho ha d’anunciar el PSOE.
El dirigent de Junts ha defensat que hi ha un conflicte entre l’Estat i Catalunya. I ha afegit que no val la pena anar fent com si no passés res. Davant d’aquesta situació, diu que després d’intentar-ho caldrà prendre una decisió sobre si val la pena seguir o no.


