Un nou tall ferroviari per obres a Castelldefels afecta el corredor sud i, de retruc, la línia R2 Sud, la circulació de la qual estarà interrompuda entre Sitges i Gavà. Per tal de suplir el tall, Renfe ha habilitat autobusos per fer el trajecte entre Cunit (Baix Penedès) i Barcelona des d’aquest dilluns i fins al pròxim diumenge 28 de setembre, mentre duri la interrupció. El dispositiu, pel qual Renfe s’ha penjat una medalla, té programats una cinquantena d’autobusos amb més de 40.000 places; tant Renfe com la Generalitat han valorat positivament les primeres hores del dispositiu per carretera “A cada tall veiem coses millorables i som capaços d’afinar millor els dispositius”, ha destacat la directora general de Transports i Mobilitat, Susi López, que ha assegurat que d’ençà del macro tall a Roda de Berà han progressat “moltíssim” en els plans alternatius. Tanmateix, la versió dels usuaris afectats és molt diferent; molts d’ells critiquen l’augment en el temps de viatge, amb alguns trajectes allargant-se fins a 4 hores, i molts altres lamenten la manca d’informació per part de Renfe.
Els usuaris es queixen de manca d’informació per part de la companyia ferroviària, ja que pocs sabien que avui s’iniciava el tall. “Si ens haguessin informat fa dues o tres setmanes de tot aquest embolic, avui no estaríem aquí”, lamenta la Cristina que ha d’agafar el tren per anar a Barcelona. Els viatgers també lamenten que els bitllets i els abonaments de Rodalies no serveixin per al bus directe entre Cunit i Barcelona, només els de Regionals.
Però la interrupció de l’R2 Sud afecta també els passatgers dels trens regionals, ja que a Cunit han hagut d’agafar un bus per arribar a Barcelona. Aquest és el cas de Tahia Mohamed, que per si no fos prou desconeixia l’inici de les obres: “No pot ser que tingui quatre hores de trajecte des de Reus”, ha dit. Viu a la capital del Baix Camp i treballa a Barcelona i aquest dilluns arriba “una hora i mitja més tard a la feina”. Mohamed ha explicat que ha sortit a les cinc de la matinada de casa i que a les nou del matí ha arribat a la capital catalana.
“A Tarragona ens han fet baixar del tren i, poc després, hem pujat en un altre que ha anat fins a Sant Vicenç de Calders”, ha relatat i ha carregat contra el servei: “Des de l’agost va malament cada dia”. En la mateixa línia s’ha expressat Leonel Hernández, que ve des de Cunit. “Haurien d’haver fet més publicitat”, ha dit, afirmant que va consultar a Internet els horaris i “seguien apareixent les rutes fixes”. Hernández també ha suggerit millorar la gestió de les cues per pujar als busos. Un altre cas és el de l’Arnau, que no en sabia res i s’ho ha trobat tot quan a Sant Vicenç de Calders els han informat que haurien de baixar a Sitges per agafar un bus fins a Gavà. Explica que han arribat a l’estació a les 6:15 i que han hagut d’esperar més de mitja hora per agafar el tren que els ha deixat a Sitges on han agafat el bus.
Altres usuaris, per contra, han valorat positivament el tall, malgrat les inconveniències que els genera. Els usuaris, tot i que “resignats” per una nova incidència a Rodalies, han valorat positivament el funcionament dels busos habilitats. “Jo pensava que aniria pitjor. La veritat és que els busos han anat bé i tot ha estat força ràpid”, ha apuntat la Carme. La majoria de viatgers consultats, almenys el que coneixien el tall, s’han llevat més d’hora per arribar a temps a la feina. L’Anna, per exemple, explica que ha sortit de Segur de Calafell calculant arribar a Barcelona a les 7:40 tot i que a tocar de les 8 encara no havia agafat el tren. “Tot ha anat força ràpid, però sembla que igualment arribaré tard a la feina”, ha afegit.
Més enllà d’això, el funcionament del dispositiu habilitat per Renfe ha estat força fluid. Els busos provinents de Sitges i de Castelldefels deixaven els usuaris que anaven en direcció Barcelona i uns metres més endavant s’aturaven per a recollir els que anaven en direcció contrària. Un equip d’informadors s’han distribuït tant davant de l’estació com al carrer de Barcelona, on arribaven i sortien els autobusos, per informar als viatgers i fer fluida la circulació d’una banda a l’altre.


