Dissabte, 28 de novembre de 2020 - Edició 856
La República

L’informe PISA col·loca els estudiants catalans per sobre la mitjana espanyola

Els estudiants catalans obtenen 515 punts i la mitjana dels 11 països de l’OCDE analitzats és de 499 punts

Avatar
Agències 22/10/2020
Pla obert de diversos alumnes de 3r d'ESO de l'Institut Antoni de Martí i Franquès de Tarragona, separats en fileres, durant la presentació del director. Imatge del 14 de setembre del 2020. (Horitzontal)

Catalunya és el novè territori d’Espanya pel que fa al rendiment en competència global, amb 515 punts, tres més que la mitjana espanyola, segons les dades de l’informe PISA 2018. Castella i Lleó lidera el rànquing amb 534 punts i Ceuta tanca la llista amb 438. La mitjana dels 11 països analitzats de l’OCDE és de 499 punts. Per altra banda, els estudiants catalans són els d’Espanya amb menys interès per aprendre d’altres cultures amb un índex de 0,09, quan a Espanya la mitjana és del 0,18 essent 0 a l’OCDE. Pel que fa al respecte vers altres cultures, Catalunya és el cinquè territori per la cua amb un 0,31, igual que les Illes Balears i per sobre del País Valencià, el País Basc i Ceuta. En aquest àmbit la mitjana d’Espanya és de 0,38.

L’organisme defineix la competència global com la “capacitat pluridimensional que uneix saber examinar les qüestions locals, globals i interculturals; comprendre i apreciar diferents perspectives i punts de vista; saber interactuar de forma respectuosa amb els altres; i emprendre accions pel bé comú i el desenvolupament sostenible”.

Per avaluar-ho l’informe es basa en una prova cognitiva on van participar alumnes de 15 i 16 anys de 27 països, onze de l’OCDE, i en un qüestionari de context al que van respondre estudiants de 39 països, 18 de l’OCDE.

L’informe apunta que Espanya, amb un 0,38, és l’estat on l’alumnat mostra més respecte per les persones d’altres cultures, per davant de Canadà (0,30) i Escòcia (0,25). En aquesta classificació els més mal parats són Hongria (-0,54) i Bulgària (-0,51).

Les alumnes espanyoles tenen una puntuació mitjana més alta que els alumnes en la prova cognitiva de competència global, amb una diferència de 24 punts. Per nivells, el 24% de les noies arriben als nivells més alts, un percentatge que és del 18% pels nois.

L’informe també constata que els estudiants procedents d’ambients més afavorits obtenen millors resultats que els que viuen en ambients més desfavorits. Dels 11 països participants en l’estudi de l’OCDE els estudiants més afavorits obtenen 84 punts més que els desfavorits. A Espanya la diferència és lleugerament inferior, de 79 punts.

Relacionats