Edició 2524

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 23 de juny del 2025
Edició 2524

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 23 de juny del 2025

Treballadors del sector social reclamen participar en la reformulació de la DGAIA: “Volem que s’usi la nostra expertesa”

Denuncien la "mercantilització" i "privatització" del sistema de protecció a la infància

|

- Publicitat -

Treballadors del sector social han exigit a la consellera de Drets Socials, Mònica Martínez Bravo, que els permeti participar en la reformulació de la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) i que es tingui en compte la seva “expertesa”. En una concentració en què han participat el sector social de la CGT i IAC -CATAC, així com el Col·lectiu d’Educadors dels Centres Propis (CEC), han titllat la proposta de Martínez Bravo de “cortina de fum” i han denunciat la “mercantilització” i “precarització” del sistema de protecció a la infància. Així, han recordat que fa una dècada hi havia 22 centres tutelats públics i que ara només en queden onze.

Publicitat

Una cinquantena de treballadors s’han concentrat davant la seu de la DGAIA a l’avinguda Paral·lel de Barcelona amb pancartes en contra de la conversió de l’antiga DGAIA en la nova Direcció General de Prevenció i Protecció de la Infància a i l’Adolescència (DGPPIA). Han exigit a la consellera que escolti les seves reivindicacions i els tingui en compte en un moment clau per al futur dels infants tutelats de Catalunya.

En aquest sentit, han reclamat a Martínez Bravo poder seure a la taula i poder participar en el disseny del nou model d’atenció i protecció a la infància i l’adolescència; posar fi a la privatització del sistema i trencar les relacions amb les entitats privades que gestionen els centres de menors tutelats i que s’aposti per la internalització d’aquests equipaments.

Robert Morral, delegat del sector social de la CGT ha titllat la proposta de reformulació de la consellera de “cortina de fum” i han advertit que “no es pot reformular la DGAIA amb aquelles entitats que han estat part del problema”. Així mateix, han remarcat “l’experiència i expertesa” dels treballadors que ha estat en primera línia des de fa anys.

Ha lamentat que la privatització i externalització dels centres frega el 98% i que no se n’ha creat cap de nou a la xarxa pública des de fa més de 10 anys, mentre que a la xarxa privada se n’han posat en marxa 250. A més, ha dit que no existeix cap mena de control o fiscalització econòmica per part de l’administració, ni de la tasca educativa i administrativa que les entitats duen a terme mitjançant inspectors.

Et pot interessar  Els educadors socials de la DGAIA demanen participar en la presa de decisions i avisen de la falta de recursos

En aquesta mateixa línia, ha assenyalat que els Equips d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (EAIA) i les Àrees de Serveis Socials Bàsics estan “desbordats”  i amb “càrregues de treball inassolibles”. També ha indicat que pateixen “manca de seguretat”.

Ha recordat que les EAIA’s haurien de veure els infants residents als centres com a mínim un cop cada sis mesos i ha dit que la realitat és que hi ha equips que fa més de dos anys que no han pogut veure els nens i nenes.

Alhora, ha acusat algunes entitats privades d’estar contractant personal per sota de la categoria laboral que els correspon i cometent “frau de llei”. Ha detallat que s’han contractat integradors socials o monitors per fer la feina que correspon a educadors socials: “És com si en un quiròfan hi ha una infermera, però manca un cirurgià”, ha comentat Morral que ha acusat aquestes entitats de voler-se estalviar diners.

Manca de recursos i més menors de sis anys als centres

A banda, ha criticat la manca de recursos que ha fet que en els darrers anys s’hagi incrementat la xifra d’infants de menys de sis anys que romanen en centres tutelats en lloc de viure amb famílies d’acollida.

En aquest sentit, ha demanat que es garanteixi el que dicta la guia de qualitat en atenció residencial, que determina que els centres residencials han de ser “el més semblant a una llar”, dins el nucli urbà i amb 10 o 12 places. “Continuen existint macrocentres de 40 o 50 places que fan impossible la tasca educativa i dificulten la detecció i prevenció de situacions d’abús”, ha relatat.

Pel que fa al cas de la menor que va patir abusos mentre estava vinculada a un centre de la DGAIA, ha recordat que fa nou anys, arran d’un altre cas mediàtic, es va acordar crear la figura d’un delegat de protecció contra la victimització a infants i adolescents en els centres. “Avui en dia encara no s’ha implementat”, ha lamentat.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí