Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024
Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024

Quants diners s’han gastat els partits aquesta campanya? ERC, Junts, la CUP, Sumar i PSOE revelen la xifra

Vox, PP, Sumar, PDeCAT i PSC no han fet públiques les dades del seu pressupost

|

- Publicitat -

Junts i ERC s’han gastat uns dos milions d’euros en aquesta campanya electoral de les eleccions generals del 23-J. Concretament, la candidatura que encapçala Míriam Nogueras preveu unes despeses de 2 milions, sumant la tramesa electoral; i la llista de Gabriel Rufián calcula gastar-se 1,8 milions, també incloent l’enviament de propaganda electoral. Per darrere hi ha Sumar-En Comú Podem que té un pressupost de mig milió d’euros i la CUP calcula que la seva factura és de 348.000 euros. A nivell de l’estat espanyol, la campanya del PSOE costa 17,6 milions d’euros. Vox, PP, Sumar, PDeCAT i PSC no han fet públiques les dades del seu pressupost.

El pressupost de Junts per a la campanya és de gairebé 2 milions d’euros. Uns 900.000 són despeses de campanya i la resta, 1,1 milions, corresponen a la tramesa electoral. Pel que fa al detall, tenen previst destinar 100.000 euros en publicitat; 190.000 en materials, 260.000 per a actes i lloguers; i 180.000 per al pla de mitjans.

Publicitat

La xifra total del pressupost d’ERC és lleugerament més baixa, d’1,8 milions d’euros aproximadament. S’hi inclou la publicitat de la tramesa electoral, que té un cost d’1 milió d’euros. Els republicans asseguren que són dades similars a les de la campanya de les eleccions espanyoles de l’abril del 2019.

Els números previstos per a la campanya de la confluència Sumar-En Comú Podem són d’uns 260.000 euros per a despeses ordinàries i 240.000 per a despeses d’enviament de propaganda electoral. És a dir, en total uns 500.000 euros. Des dels comuns expliquen que, a diferència d’altres partits que s’endeuten amb entitats financeres per sufragar la campanya, Sumar- En Comú Podem assumirà totes les despeses amb recursos estalviats durant el mandat, donacions i microcrèdits.

La factura de la campanya de la CUP puja a 348.000 euros. La majoria, 210.000 corresponen al mailing, és a dir, les despeses d’enviament de propaganda electoral. Els actes de campanya sumen 29.000 euros; la publicitat i la comunicació 42.000 euros; i uns 39.000 euros en material de campanya. Altres imports més menors són els més de 3.000 euros per a murals i els 9.000 per a marxandatge.

Et pot interessar  Illa denuncia que Junts i ERC han estat deu anys governant "d'esquena als ajuntaments"

PSOE: 17,6 milions d’euros

El PSOE preveu destinar a aquestes eleccions 17,6 milions d’euros, segons el pressupost de campanya que va aprovar el seu Comitè Federal el passat 10 de juny. D’aquests diners, 2,5 milions d’euros aniran dedicats a pagar actes públics, 1,9 milions són per a anuncis de propaganda electoral a les ràdios, diaris i mitjans digitals, i uns altres 1,9 milions per a tanques, cartells i banderoles.

A més, els socialistes destinen 1,44 milions a la producció de publicitat i a la impressió de la propaganda, 480.000 euros per la compra del material de propaganda, 420.000 euros per a ‘creativitat i disseny’, i 450.000 euros per a viatges i desplaçaments.

Al pressupost també hi consten 900.000 euros en el concepte de “mobilització” per als mítings, 120.000 euros per a lloguers, 30.000 euros per a “materials diversos”, 30.000 per assegurances i 237.000 de despeses financeres.

En total aquests conceptes sumen 10.827.096 euros als quals cal sumar el pressupost del mailing, que ascendeix a 6.806.578 euros, de manera que el pressupost total de la campanya, incloent-hi el mailing, és de 17.633.674 euros.

Per la seva banda, el PSC no ha facilitat les dades del cost de la campanya a Catalunya. Tampoc han fet públiques les xifrs de les despeses el PDeCAT, Vox, Sumar i PP.

Fonts de la direcció estatal dels populars rebutgen facilitar la xifra perquè argumenten que “mai és definitiva”. “La campanya està viva i varia cada moment”, diuen, i remarquen que posteriorment al 23-J enviaran tota la informació al Tribunal de Comptes “en temps i forma”.

Per la seva banda, Sumar no ha volgut detallar quin ha estat el pressupost destinat a la campanya. Ara bé, la formació encapçalada per Yolanda Díaz va anunciar el 14 de juliol que havien aconseguit tres milions d’euros a través de microcrèdits aportats per més de 2.600 persones. Aquesta era la xifra a la qual Sumar havia apuntat com a objectiu òptim per fer front a les despeses de la campanya.ç

 

Publicitat

Opinió

Minut a Minut