Divendres, 17 de setembre de 2021 - Edició 1149
La República

Puigneró promet fer l’aeroport “més verd d’Europa” davant les crítiques per l’acord d’ampliació

Puigneró també creu que cal donar “marge” a la taula de diàleg però veu “evident” que si es bloqueja no arribarà als dos anys

Avatar
Agències 03/08/2021
El vicepresident del Govern i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró aquest 17 de juny.

El vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, ha volgut fer palès el seu compromís amb el medi ambient després d’anunciar l’acord per l’ampliació de l’aeroport del Prat, que suposarà envair l’espai protegit de La Ricarda. En una entrevista a Catalunya Ràdio, el també conseller de Polítiques Digitals i Territori s’ha compromès a reduir “al mínim” l’afectació de les actuacions sobre el territori i ha assegurat que l’aeròdrom serà “el més verd d’Europa”. En aquest sentit, Puigneró no només ha parlat de les àrees naturals protegides, sinó que ha valorat la possibilitat de reduir la contaminació als accessos i ha obert la porta a restringir l’accés dels avions més contaminants en un futur.

“La lluita contra el canvi climàtic és una lluita de tots; si no assolim els objectius, serà un fracàs”, ha subratllat Puigneró, tot recordant que qualsevol actuació al Prat haurà de rebre el vistiplau de la Comissió Europea. Per altra banda, el vicepresident del Govern ha fet una crida a les veus que s’oposen al projecte per “treballar junts”, tot remarcant la “importància” que suposa l’ampliació de l’aeroport per al conjunt de l’economia catalana. “Qui es vulgui oposar al projecte ho haurà d’explicar; […] tothom hi haurà de posar de la seva part”, ha comentat.

Per Puigneró, l’ampliació del Prat era una qüestió “irrenunciable” i confia que, gràcies a l’acord, Barcelona deixarà de ser un aeroport ‘low-cost’ per ser un aeroport “de valor afegit”. “Un dels grans problemes de l’economia catalana és que, per arribar al país, s’han de fer escales; i quan has de fer escales, perds competitivitat”, ha subratllat.

Finalment, també ha valorat positivament que s’hagi donat llum verda a establir noves connexions d’alta velocitat amb els aeroports de Girona i Reus per fer que Catalunya sigui “un país molt més competitiu”. En aquest cas, Puigneró ha recordat que les actuacions a la xarxa ferroviària es completaran entre els anys 2022 i 2026, període en què s’hauran de dur a terme el projectes fixats en el Document de Regulació Aeroportuària (DORA).

Cal “donar marge” a la taula de diàleg

El vicepresident també considera que cal donar “una mica de marge” a la taula de diàleg per veure si funciona. Ha dit que no es pot avançar esdeveniments i que cal esperar a veure si la segona reunió de la taula –prevista per al setembre- té “contingut”. Els darrers dies dirigents de JxCat han apuntat que potser no caldria esperar als dos anys pactats que s’havia donat per veure resultats. Tot i demanar marge, Puigneró ha apuntat que si la taula “es bloqueja i no avança” és “evident” que no arribarà als dos anys. “L’èxit o fracàs de la taula dependrà dels fets”, ha apuntat. Puigneró també ha dit que de moment només s’ha fet una trobada que “va ser una fotografia”.