El president a l’exili, Carles Puigdemont, s’ha sumat a les veus que celebren l’aval de l’advocat general del Tribunal de Justícia de la Unió Europea a l’aplicació de l’amnistia als polítics represaliats pel Procés acusats de malversació, així com als membres dels CDR perseguits; a la vegada, també ha descartat el delicte de malversació. Segons el líder de Junts, l’advocat del TJUE “ha deixat en evidència la indecent estratègia de la dilació i la manipulació amb la intenció de bloquejar l’aplicació de la llei d’amnistia en la seva totalitat, i a tothom” per una “malversació inexistent” i per un. Tanmateix, Puigdemont es mostra també prudent i desconfiat que els tribunals espanyols facin cas del posicionament de l’advocat, tot recordant que “faran tot el que sigui al seu abast” per a bloquejar la norma. “No estem pas tractant amb la justícia belga, alemanya, italiana o francesa: estem tractant amb l’espanyola. I els qui tenim memòria i experiència sabem de què són capaços” ha conclòs el president.
El líder de Junts ha defensat que quan Junts va plantar-se davant el primer redactat de la llei va fer-ho “amb la mirada posada al TJUE”, perquè el text inicial “excloïa persones” i “deixaven massa forats perquè un dia la UE la revertís i alguns quedessin exclosos de la llei”. Puigdemont defensa que la norma és “democràtica, constitucional i d’acord amb el dret europeu”, i denuncia que si no s’aplica és perquè “tribunals, començant pel Suprem, entitats fosques i opaques com Societat Civil Catalana, i Vox” obeeixen “cegament” una instrucció molt clara: “El que pueda hacer, que haga”.
“L’opinió de l’advocat general és molt explícita i molt ben fonamentada, però no oblidem que la darrera paraula la tenen uns jutges que van sentir-se cridats a salvar la pàtria” recorda Puigdemont, tot insistint que aquests tribunals, entitats i partits continuaran fent tot el que sigui al seu abast per tal de desvirtuar i bloquejar la norma. “Per a ells, l’encàrrec que els va fer algú que hauria hagut de ser jutjat com a criminal de guerra és més vinculant que no pas el que pugui dir el Congrés i la Unió Europea. No estem pas tractant amb la justícia belga, alemanya, italiana o francesa: estem tractant amb l’espanyola. I els qui tenim memòria i experiència sabem de què són capaços” conclou.


