Edició 2692

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 08 de desembre del 2025
Edició 2692

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 08 de desembre del 2025

Puente torna a mofar-se dels catalans maltractats per Renfe: diu que la xarxa dels FGC és “de joquina” comparada amb Rodalies

No compara els retards i incidències que hi ha en una xarxa i en l'altra, ni tampoc el tracte que es dona als usuaris

|

- Publicitat -

El ministre espanyol de Mobilitat i Transports, Óscar Puente, ha tornat a fer burla amb les seves imprudents declaracions del maltractament diari que pateixen milers de catalans i catalanes usuaris del servei de Rodalies. Puente va comparèixer al Congrés el passat dimecres a petició del PP per informar sobre les incidències a la xarxa ferroviària i als aeroports aquest estiu, i en ser preguntat pels diputats independentistes de Junts i ERC, va respondre menystenint la xarxa dels Ferrocarrils de la Generalitat, que pràcticament no té incidències, i aplaudint Rodalies, que cada dia pateix incidències i retards.

Publicitat

“Rodalies és la xarxa de rodalia més extensa i antiga de la xarxa ferroviària espanyola. FGC, al costat de Rodalies, és una xarxa de joguina, no arriba al 10% de la seva extensió, completament aïllada d’altres modes de transport ferroviari”, va afirmar Puente, en resposta al diputat de Junts Isidre Gavín, que comparava la puntualitat i fiabilitat dels FGC amb Rodalies, i apuntava que els FGC consideren que un tren va tard a partir dels 3 minuts, i no pas els 15, com fa Rodalies. Per si no fos prou burla, Puente també va apuntar que FGC és “pràcticament de metro”; en el torn de la darrera rèplica, Gavín va respondre a Puente que Ferrocarrils transporta 100 milions de passatgers l’any, tot indicant-li també que en “vàries de les seves línies” conviuen els serveis de mercaderies amb els passatgers.

Per la seva banda, la diputada d’ERC Inés Granollers va recordar les conclusions de l’estudi de la Universitat Rovira Virgili sobre l’impacte del mal servei de Rodalies en els seus usuaris. “L’acumulació de retards, de falta d’informació i la incertesa no és un problema només d’infraestructures, és un atac a la salut de la ciutadania”, va queixarse la diputada republicana, que va aprofitar per posar l’accent en la classe treballadora, que és la més perjudicada pel mal servei de Rodalies. Segons Granollers, “no es pot jugar amb la dignitat dels usuaris com si fossin peces de taller o un taller d’escacs”.

La diputada republicana també ha recriminat al ministre la supressió del  servei AVLO i com la conseqüència directa per als passatgers serà l’increment de preus dels bitllets, a més de la reducció de l’oferta. En la mateixa línia, el diputat de Junts Isidre Gavín ha qualificat la supressió d’aquest servei com un “fracàs espectacular”. El ministre Puente ha respost que el servei AVLO entre Catalunya i Madrid tornarà i ha remarcat que s’ha hagut de suspendre per la manca de trens, després que es detectessin deficiències en el nou model S-106 de Talgo. “Estem buscant una solució d’urgència per recuperar aquest servei”, ha garantit.

Et pot interessar  El desastre de Rodalies, retratat en xifres: entre gener i setembre, només 20 dies sense incidències

En la mateixa línia, el diputat de Junts Isidre Gavín ha qualificat la supressió d’aquest servei com un “fracàs espectacular”. El ministre Puente ha respost que el servei AVLO entre Catalunya i Madrid tornarà i ha remarcat que s’ha hagut de suspendre per la manca de trens, després que es detectessin deficiències en el nou model S-106 de Talgo. “Estem buscant una solució d’urgència per recuperar aquest servei”, ha garantit.

Respecte l’Avant,  avín ha lamentat que ciutats com Ciudad Real o Cuenca, amb molta menys població que Lleida, disposin d’almenys el doble de freqüències d’Avant amb Madrid que Lleida, que només en té vuit al dia amb Barcelona. Tant Gavín com Granollers han citat l’informe presentat per CCOO la setmana passada, en què proposava la  creació d’una xarxa catalana del servei de mitja distància d’alta velocitat que suposaria multiplicar per tres o quatre les places disponibles desplaçant alguns trens de la resta de l’Estat a Catalunya, on ja havien operat anteriorment.

En aquest punt, Puente ha admès que cal més serveis Avant per atendre la demanda però que tampoc es disposa de material rodant per ampliar l’oferta. “D’aquí la urgència en la compra de trens. És ineludible”, ha comentat el ministre. Puente ha defensat que l’Avant s’ha de regir per criteris comercials i que per ampliar l’oferta existent caldria ampliar els serveis d’Obligació de Servei Públic (OSP).

D’altra banda, el diputat juntaire ha instat el govern espanyol a accelerar les obres de desdoblament de l’R3, un projecte del qual ha dit que porta “20 anys de retard” i que a l’actual ritme “no acabarà fins d’aquí 10 o 15 anys com a mínim”. Precisament, aquesta setmana Adif i Renfe han anunciat que el macrotall s’endarrerirà fins al 7 d’octubre.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí