Dijous, 23 de setembre de 2021 - Edició 1155
La República

PTP critica l’ampliació de l’aeroport perquè el seu cost permetria solucionar mancances en el sistema ferroviari

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic ha exposat que amb el cost de l’ampliació de l’Aeroport del Prat es podria resoldre bona part de les mancances del sistema ferroviari. L’entitat ha ressaltat el desinterès històric de RENFE per millorar els trens nocturns i l’alta velocitat com a alternativa a l’opció aèria

Avatar
Agències 04/08/2021
Imatge d'un avió a l'aeroport del Prat / ACN

L’Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha afirmat aquest dimecres que els 1.700 milions d’euros previstos per a l’ampliació del Prat permetrien resoldre “bona part” de les mancances de la xarxa de rodalies i regionals de Catalunya. En concret, detallen que aquest seria el cost total de fer tots els desdoblaments pendents a la xarxa de rodalies (R3 i R1), iniciar les obres del túnel de Montcada (R4) i crear un servei ferroviari regional en alta velocitat per a les ciutats no metropolitanes (R11 a R17). L’entitat es reafirma en el seu posicionament contrari a l’ampliació de l’aeroport i anuncia que participarà activament en totes les mobilitzacions que es convoquin contra l’ampliació.

L’entitat afirma que una tendència creixent a Europa és la substitució dels vols de curt i mig abast per relacions ferroviàries diürnes de menys de quatre hores o nocturnes de 8 a 12 hores. L’associació ho ha plantejat com una alternativa verda als vols, ja que el nivell d’emissió de diòxid de carboni no és comparable i, a més a més, implica afavorir la transició energètica dels combustibles fòssils a l’elèctrica. Afegeixen que la situació geogràfica de Catalunya permet establir serveis amb temps competitius amb totes les ciutats de la península Ibèrica i amb bona part de l’Europa central i meridional. De manera que defensen el recorregut ferroviari com una alternativa a l’ampliació de l’aeroport.

Lamenten que el “desinterès històric” de RENFE per operar trens nocturns i l’estructura radial de l’alta velocitat espanyola “normalitzen l’opció aèria”. D’aquesta manera es posa en qüestió els interessos econòmics dels diferents actors implicats, ja que el desdoblament de la xarxa de rodalies suposa una millora per a l’usuari, però no implica necessàriament uns majors ingressos de RENFE, de manera que es podia reduir la rendibilitat de l’empresa. Altrament, l’ampliació de l’Aeroport intercedeix en dues reserves naturals que afectarien el delta del riu Llobregat i PTP n’ha denunciat el cost ambiental.

D’altra banda, l’augment del nombre de vols d’AENA és un punt que potencia el model de turisme massiu a Barcelona, que pot reduir la qualitat del sistema públic de transport i suposa un augment en el cost del viatge per a l’usuari, a favor d’una major comoditat per al turista internacional.

PTP conclou que aquests desplaçaments “es poden resoldre perfectament amb ferrocarril amb un cost econòmic i ambiental molt menor”. L’entitat ha criticat que “la sostenibilitat s’incorpora al discurs polític ‘correcte’ com a recurs retòric, però es deixa de banda ràpidament a l’hora de prendre decisions” i afirmen que ha estat “més fàcil” consensuar l’ampliació del Prat que “implantar el carril bus a la B23, reclamat des de fa més de vint anys”.