Els demolidors resultats de les proves de català que els alumnes de sisè i quart d’ESO van fer el maig de l’any passat han posat en alerta entitats com ara Òmnium Cultural. Els alumnes tendeixen a treure millors notes en castellà que en català, i hi ha notables diferències en les qualificacions d’excel·lència i no assolit, així com en el percentatge de notables. Per a Òmnium, aquests resultats reafirmen que la llengua “necessita més escola catalana, no menys” i, en aquest sentit, ha fet una sèrie de reclamacions per tal de revertir el greu retrocés que pateix la llengua catalana.
L’entitat ha demanat més professors i més hores d’exposició i reforç de l’ús oral del català a aules, patis i extraescolars. Així mateix, també posa de manifest la necessitat de fer de les escoles espais “més immersius” on tot l’alumnat pugui aprendre i parlar “plenament en català”. A més, l’entitat ha reivindicat que aprendre català “no pot dependre del codi postal dels infants” i demanar garantir aquest dret arreu.
D’altra banda, Òmnium ha assenyalat la manca de coherència, lideratge i suport als centres, perquè els que tenen més complexitat no es vegin desbordats i en surti perjudicat el català, com també els resultats educatius. Amb tot, Òmnium ha demanat que l’escola catalana es protegeixi i s’actualitzi perquè pugui complir amb el seu paper social. “L’escola catalana és clau per la igualtat d’oportunitats i cal un nou impuls per garantir-ne el futur”, ha reivindicat.


