Divendres, 23 d'abril de 2021 - Edició 1002
La República

Mitjà proposa al Govern un rastreig de contactes via Bluetooth amb caràcter voluntari i anònim

Entre un informe a la Generalitat on proposa mesures de control de temperatura als accessos d’estacions de transport públic i parades de busos

Avatar
Agències 21/04/2020
El metge Oriol Mitjà

L’informe de l’equip de l’epidemiòleg Oriol Mitjà lliurat aquest dimarts al Govern planteja una rastreig de contactes via Bluetooth amb caràcter voluntari, anònim, privat i descentralitzat. El document -que servirà de base al Procicat per elaborar el text definitiu de la Generalitat pel desconfinament de Catalunya– afegeix que el rastreig és “útil” per detectar persones amb “alt risc d’infecció”, aïllar-los “precoçment” i contenir la disseminació del virus abans que la persona tingui símptomes. L’informe de Mitjà també proposa mesures de control de temperatura als accessos d’estacions de transport públic i parades de busos, de manera preventiva, per detectar casos amb febre i simptomatologia “abans que entrin al sistema”.

Document dels experts  Eines i estratègies pel desconfinament durant el brot de coronavirus a Catalunya (1)

L’executiu de Quim Torra ja va fer arribar diumenge un decàleg amb els principals punts de l’informe. El document actualitzat s’ha lliurat aquest matí al Govern, que l’ha avaluat durant el Consell Executiu d’aquest dimarts al matí. Mitjà i el seu equip recomanen fomentar l’ús de l’app StopCovid19 -del propi Govern- per “seguir duent a terme la vigilància de símptomes a través del temps i espai”, i integrar-hi un “sistema per fer el rastreig de contactes” amb Bluetooth.

El document concreta que l’ús ha de ser voluntari, basat en el consentiment dels usuaris, i respectant “plenament” les normes europees de privacitat i protecció de dades personals. Segons l’informe, el rastreig de contactes es pot fer de manera “manual” (com a Portugal), o “automàtica” (com a Singapur). La UE acaba d’aprovar un marc pel desenvolupament d’aplicacions relacionades amb aquesta tema.

Per tal que aquest sistema de rastreig sigui “socialment acceptable”, s’han d’acomplir certs requisits, com ara que totes les dades recollides s’han d’utilitzar exclusivament per combatre les cadenes d’infecció per coronavirus; que sigui voluntari, amb privacitat “fonamental”; i transparència i verificabilitat.

Desconfinament al transport públic

L’informe també constata que el transport públic representa una via “molt important” de transmissió de la infecció, i posa com a exemples les ciutats de Londres i Nova York. Els principals factors que ho propicien són el nombre de contactes establerts durant el viatge i el temps de recorregut. Per tot això, el document entregat avui al Govern proposa mesures de control de temperatura als principals nodes de comunicació.

Així, se’n farien als accessos de les estacions i parades d’autobusos, de manera preventiva, amb l’objectiu de detectar aquelles persones amb febre i simptomatologia abans que entrin al sistema. Segons el text, aquesta cobertura pot requerir contractació de personal.

Cribratge poblacional

L’informe recomana que s’implementi un “cribratge poblacional a gran escala”, d’uns 6 milions de tests serològics, prioritzant poblacions de risc, i determinar quines persones tenen immunitat contra el coronavirus. L’objectiu és detectar qui podria fer activitats normals sense necessitat d’un seguiment dels símptomes d’infecció aguda.

L’informe planteja una acreditació d’immunitat com a “eina de desconfinament”, equivalent a l’actual carnet de vacunació, amb el propòsit d’accelerar el retorn a la feina, escoles, i vida social de forma “segura”. Pot tenir participació pública (lligat a la història clínica), però també privada (certificats digitals emesos per laboratoris d’anàlisi privats).

Alguns governs de països com Alemanya, Regne Unit o Estats Units -així com alts oficials de salut de la UE- estan avaluant la necessitat de crear una acreditació de l’estat immunitari per poder sortir del desconfinament. Malgrat tot, encara no s’han publicat documents definitius al respecte, i actualment es qüestiona la seva recomanació per raons tècniques i socials. Tot i això, podria tenir un potencial ús en situacions concretes per a la reobertura progressiva d’espais públics amb alt risc de transmissió on no es pugui garantir la distància de seguretat d’1-2 metres.