Dimecres, 5 d'octubre de 2022 - Edició 1531
La República

Interior de Buch va tornar a adjudicar a Grup Iturri el contracte de Bombers, malgrat que un tribunal el va anul·lar

La Generalitat va fer un procediment negociat sense publicitat entre Iturri i l’empresa perdedora de l’adjudicació inicial, revocada per un tribunal administratiu

Agències 26/01/2022
El conseller d'Interior, Miquel Buch, en un primer pla durant la roda de premsa del Govern sorbre el coronavirus, el 13 d'abril del 2020

La Conselleria d’Interior va adjudicar el juliol del 2018 un contracte de manteniment de vehicles de Bombers al Grup Iturri tot i que l’adjudicació inicial havia estat rv
En comptes de tornar a convocar el concurs, el departament va al·legar que la campanya forestal ja estava en marxa i va convocar un procediment negociat sense publicitat amb Iturri i l’empresa perdedora del concurs inicial, que havia denunciat l’adjudicació. Aquesta última no es va presentar per falta de confiança en el procediment, i Iturri va tornar a endur-se la contractació. Els contractes amb Iturri han portat un jutjat de Barcelona a imputar la cúpula del cos.

El 2017 Interior va convocar un concurs per al manteniment preventiu de la flota de Bombers per un valor estimat de 4,8 milions d’euros. Aquest servei externalitzat l’ha guanyat sempre Iturri des del 2002. Aquesta vegada també es va imposar l’empresa sevillana, però la seva rival, la lleidatana Rodi Metro SL, va impugnar l’adjudicació davant del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic.

L’1 de juny del 2018, el tribunal va donar la raó a Rodi Metro. El dictamen va assenyalar que quan l’empresa va presentar la seva oferta “desconeixia els aspectes clau que efectivament van determinar la valoració de les propostes”. El tribunal va reconèixer que no es podia pronunciar sobre si les puntuacions s’havien calculat correctament, ja que “no queden concretats els aspectes que s’han tingut en compte i la puntuació que ha significat cadascun”.

Per tot això, el Tribunal Català de Contractes va ordenar anul·lar tot el procediment de licitació, però no va adjudicar el contracte a Rodi Metro, com sol·licitava aquesta empresa.

En aquests casos, normalment, l’administració sol optar per refer el plec seguint les instruccions del tribunal i convocar un nou concurs. Però Interior va optar per un mecanisme menys habitual, ja que va adjudicar el manteniment de vehicles per un procediment negociat sense publicitat.

La conselleria es va acollir al supòsit d’urgència imperiosa resultant d’esdeveniments imprevisibles i va escollir aquest mecanisme on l’administració busca les tres empreses suposadament més preparades per guanyar l’adjudicació, negocia el contracte i tria la millor oferta.

En aquest cas, a més de Iturri, Interior també va convocar Rodi Metro i a cap altra empresa més. Però l’empresa lleidatana va decidir no presentar-s’hi perquè no confiaven que la mateixa administració els acabés adjudicant el contracte. En no presentar-se, el contracte va ser per a Iturri.

El nou contracte el van signar, el 13 d’agost del 2018, el gerent i representant d’Iturri a Catalunya, un dels set imputats a la investigació oberta per corrupció, i Brauli Duart, aleshores el secretari general sota el conseller d’Inerior Miquel Buch.

Al cap de sis mesos, es va prorrogar per a sis més, fins al 30 de juny del 2019. També es va ampliar en un 10% el pressupost inicial de 2,5 milions d’euros. El maig del 2019 es va presentar un nou concurs, aquesta vegada obert, per un valor estimat de 7 milions d’euros. Un cop més, el va guanyar Iturri, que es va imposar a l’empresa Injecció Amac SL.