Dijous, 23 de setembre de 2021 - Edició 1155
La República

El Govern inverteix més de 300 MEUR aquest estiu per millorar la xarxa de carreteres i reforçar el transport públic

L’executiu treballa en una seixantena d’obres a la xarxa viària i en set línies del metro de Barcelona

Avatar
Agències 16/08/2021
Obres a les carreteres

El Govern té en marxa obres per millorar la xarxa de carreteres i reforçar el sistema de transport públic aquest estiu per valor de més de 300 MEUR. A hores d’ara, de Departament de la Vicepresidència, Polítiques Digitals i Territori treballa en una seixantena d’obres a la xarxa viària i en set línies del metro de Barcelona, així com diverses línies de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), segons ha informat el Govern aquest dilluns en un comunicat. Entre les actuacions més destacades es troben les obres per millorar l’accessibilitat i la seguretat de la C-17 entre el Vallès Oriental i Osona, el condicionament de la C-14 a l’Alt Urgell i la transformació de la C-245 entre Cornellà de Llobregat i Castelldefels.

Les obres de la C-17, que sumen una inversió total de 60 MEUR, contemplen l’ampliació amb tercer carril del tram entre Parets del Vallès, Lliçà de Vall i Granollers en els dos sentits, així com la renovació del paviment i treballs complementaris entre la Garriga i Centelles. També dins la mateixa via es preveuen invertir 2,3 MEUR en la millora dels accessos a Sant Martí de Centelles i Aiguafreda i 8 MEUR en mesures d’estabilització en un vessant entre Seva i Centelles.

Per demarcacions, a Barcelona destaquen projectes com la construcció d’un carril bus i una via ciclista a la C-245 entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat, amb un pressupost d’adjudicació de 32 MEUR. També cal destacar els treballs per ampliar la C-58 entre Sabadell i Terrassa en sentit Manresa, que preveu una inversió de 22 MEUR.

A les comarques gironines, l’obra de més pressupost és la construcció de la nova variant d’Anglès (25 MEUR), que connectarà la C-63 i l’N-141e per evitar el trànsit de pas per l’interior del nucli urbà del municipi. Juntament amb aquesta actuació, el Govern ha informat que estan en curs les obres per millorar la funcionalitat i l’accessibilitat de la C-66 entre Cornellà de Terri i Serinyà, amb una inversió prevista de 15 MEUR.

La intervenció més costosa a les comarques de Lleida és el condicionament de la C-14 entre els municipis de Montant de Tost i Organyà, que inclou el nou túnel de Tresponts. Aquí, el Govern hi ha destinat més de 35 MEUR. Quant a la demarcació de Tarragona i Terres de l’Ebre, l’actuació més destacada és la consistirà a eixamplar les carreteres TV-3408 i TV-3406 a Sant Carles de la Ràpita. Les obres començaran el mes vinent i tenen un pressupost de 3 MEUR.

Millores al transport públic
Les actuacions en curs o en licitació d’obres al metro de Barcelona sumen uns 100 MEUR, i busquen modernitzar i la xarxa, a banda de fer més accessibles les estacions per a les persones amb mobilitat reduïda. Treballs per modernitzar els sistemes de telecomandament de totes les línies, les obres per millorar l’operativitat de l’L4 i l’L11 i renovar l’enclavament i les cotxeres de Sant Genís (L3) en són alguns exemples.

Pel que fa als treballs per adaptar les estacions a persones amb mobilitat reduïda, destaquen la construcció de dos intercanviadors a les estacions de Plaça Espanya, Maragall i Vallcarca. Alhora, el Govern treballa en les tasques prèvies per reactivar el tram central de l’L9 i la posada en funcionament de tres noves estacions de l’L10 sud.

En relació amb la xarxa d’FGC, s’estan duent a terme les obres de millora al túnel entre les estacions d’Almeda i Cornellà Riera, a la línia Llobregat-Anoia. També en aquesta línia continuen els treballs de remodelació i millora del Centre Operatiu de Martorell (COM), que ha de permetre absorbir l’augment de demanda que suposarà el perllongament de la línia L8 de plaça Espanya fins a Gràcia. De la mateixa manera, a la línia Barcelona-Vallès, FGC s’han donat per acabades les obres d’ampliació dels tallers del Centre Operatiu de Rubí (COR) per disposar de més espai i capacitat per al manteniment de les unitats de tren ja existents (46) i de les 15 noves previstes.