El xantatge del govern espanyol als partits independentistes catalans, especialment a Junts, per tancar els pressupostos del 2026 continua. Junts ha col·laborat amb l’executiu en diverses ocasions, tant per a la investidura de Pedro Sánchez com per al primer projecte pressupostari, a canvi d’uns compromisos adoptats pel govern espanyol que ni s’han complert, ni sembla que hagin de complir-se a curt termini. Així i tot, la vicepresidenta primera del govern espanyol i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, ha fet la cantarella de sempre: presumir que el govern espanyol està treballant en els acords adoptats i deixar Junts com un partit amb el qual, tot i les “diferències”, l’executiu hi negocia.
“Ja coneixen la nostra relació amb Junts. A vegades està més fluida i hi ha altres vegades que necessita més diàleg i estem en el més diàleg”, ha dit Montero el matí d’aquest dilluns des de Barcelona, abans de participar en unes jornades organitzades pel grup Prisa. Montero ha explicat que estan treballant “en els últims serrells” en l’àmbit intern dels diferents ministeris i s’han fet les “primeres aproximacions” amb els grups. La vicepresidenta espera portar el sostre de despesa “molt aviat” al Consell de Política Fiscal i Financera, per a portar-lo després al Congrñes i, finalment, presentar el projecte pressupostari del 2026.
Sobre el sistema de finançament singular que el govern espanyol va pactar amb ERC, i que Junts també reclama amb propostes que l’executiu no vol incorporar, Montero ha insistit que estan treballant “molt” per complir amb les “diferents premisses”, tot i que no s’ha referit pas a les crítiques emeses fins ara pels partits independentistes respecte al nou model. La ministra s’ha limitat a presumir que treballen en el que es va firmar en la reunió bilateral amb la Generalitat, però també amb el compromís del president del govern espanyol, Pedro Sánchez, perquè cap comunitat autònoma perdi recursos i es garanteixi la solidaritat “a tot el territori”.
Preguntada per si està preocupada per la intenció del PP de portar la falta de pressupostos al Tribunal Constitucional (TC), la vicepresidenta ha respost amb un contundent “en absolut”. Els populars han activat els mecanismes del Senat per portar el govern espanyol al TC per no presentar pressupostos. Dimecres es votarà a la cambra alta aquest “conflicte d’atribucions”.


