Dissabte, 25 de setembre de 2021 - Edició 1157
La República

Les ràdios escolars, una eina per treballar la llengua catalana que ofereixen pocs centres

Catalunya només té unes 80 ràdios escolars amb què es treballen la llengua i la comunicació

Avatar
Agències 14/08/2021

Catalunya compta amb almenys 80 centres educatius que disposen d’una ràdio escolar perquè els seus alumnes treballin la llengua i la comunicació enfrontant-se als micròfons, segons xifres de la Conselleria d’Educació de la Generalitat.

Segons han explicat fonts del departament a Europa Press, des del 2005 hi ha hagut un creixement “important” en el nombre de centres que tenen una ràdio: al 2005 hi havia uns 15 centres que feien activitats radiofòniques, però a partir de la implantació de la sisena hora al 2006 es va arribar als 150, i quan va desaparèixer aquesta mesura la xifra va baixar als 50, i des de llavors ha augmentat lleugerament.

Aquestes fonts han afegit que, pedagògicament, la ràdio “irromp com un aliat a l’aula per treballar sobretot la comunicació i la llengua, ja sigui escrita com oral, però també com a eina didàctica per treballar en qualsevol matèria o metodologia”, i la Conselleria ofereix formació en línia per a aquesta temàtica.

L’Institut Barri Besòs de Barcelona disposa d’una ràdio des de fa més de dues dècades, i el seu actual director, Òscar Tàrrega, ha dit a Europa Press que creu que va ser un dels primers centres de Catalunya a disposar d’una i que ara mateix és un “element absolutament transversal” en el seu projecte educatiu.

“No hi ha ningú que pugui dir que no pot treballar els seus continguts o competències des de la ràdio. La fa servir des del professor de Castellà al de Català, el de Geografia, el d’Economia i el de Música”, ha explicat Tàrrega.

El docent ha puntualitzat que l’èxit del projecte depèn que a cada moment hi hagi al centre algun docent hàbil amb la tècnica que requereixen els enregistraments, perquè de vegades existeix una “barrera tecnològica” que fa que els professors més veterans no s’atreveixin a adaptar els seus ensenyaments al format.

A més, ha opinat que és millor que es pugui treballar en aquest format amb grups relativament petits –“no és el mateix fer un taller de radi amb 23 alumnes que amb 10”, ha il·lustrat–.

Escola de Primària

A Girona, l’Escola Annexa – Joan Puigbert disposa d’una ràdio des de fa uns 20 anys, i el seu responsable actual, Dolors Llagostera, ha explicat a Europa Press que es va engegar gràcies, en part, a una aportació econòmica de les famílies del centre.

En aquests anys l’escola ha anat evolucionant el projecte educatiu associat a la ràdio: inicialment els alumnes de sisè de Primària elaboraven un informatiu setmanal i el transmetien en directe per un sistema de megafonia –la resta de cursos l’havien d’escoltar i fer alguna dinàmica posterior–.

Després es va començar a involucrar alumnes més petits, creant la figura del “curs convidat”, es van gravar els programes per poder-los escoltar a casa i es va ampliar el nombre de seccions: ara com ara les hi ha de música, concursos per endevinar ‘el personatge misteriós de la setmana’, uns minuts en anglès, es feliciten els aniversaris, s’expliquen acudits i es diu una notícia falsa que es revel·la al final del programa.

“És un projecte viu, cada any valorem què ha funcionat, què no, i com evolucionem. A més és compartit, de manera que tota l’escola sent el seu”, ha destacat Llagostera, al punt que la ràdio va continuar funcionant durant el confinament de la pandèmia de la covid-19: les famílies que van poder van gravar les seves parts des de casa.

La professora ha destacat: “Per al cicle superior d’educació Primària, elaborar un guió és un treball de llengua molt potent i molt competencial; han de decidir moltes coses en grup. Per als més petits, tot i que els faci vergonya, és una activitat de llengua oral”.