L‘Assemblea Nacional Catalana, l’ANC, ha organitzat i acompanyat les fites més importants que ha viscut el moviment independentista en l’última dècada, en la qual, demostrant un alt grau d’implicació i organització gens comú pels temps que corren, ha mobilitzat milions de persones per a reclamar la llibertat de Catalunya. L’ANC també ha estat darrere de les mobilitzacions més recents dels últims anys, en les quals s’ha constatat els efectes que la repressió espanyola han tingut sobre la capacitat de mobilització i participació de l’independentisme. Per això, en una nova campanya que busca reactivar aquesta capacitat d’organització i mobilització, i després d’haver-se adreçat primer als partits d’ERC, Junts i la CUP empaperant les seves respectives seus amb diferents missatges on els insten a organitzar-se i implicar-se en la independència, la principal entitat independentista del país crida la ciutadania a sumar-se al col·lectiu i així organitzar-se per afrontar plegats aquesta nova etapa política de l’alliberament de Catalunya: “Hi has de ser. Fes-te sòcia o soci de
l’ANC.”
L’ANC, imitant el conegut monòleg que William Shakespeare va escriure a Hamlet, exposa que “ser o no ser independentista no és la qüestió”, sinó “ser-hi o no ser-hi”, és a dir, implicar-se en la lluita independentista tal com es va aconseguir anys anteriors i no massa llunyans. L’entitat posa així el grau d’organització al centre del debat sobre el futur de la independència, tot cridant a reforçar el compromís de la societat civil per afrontar la nova etapa política.
“No vam dubtar quan vam omplir places, carrers i urnes.
No vam dubtar quan vam defensar la democràcia davant la repressió.
Hem demostrat que som un poble organitzat, pacífic i persistent.
Però avui, la pregunta ja no és aquesta.
Avui, la qüestió és una altra.
Ser-hi o no ser-hi.
Perquè el futur no es construeix només amb el que vam fer, sinó amb el que fem ara.
Ser-hi vol dir sumar quan cal força col·lectiva.
Ser-hi vol dir organitzar-se quan tot sembla més difícil.
Ser-hi vol dir continuar mobilitzats, també quan no és fàcil.
Ser-hi vol dir no desaparèixer, no resignar-se, no rendir-se.Avui, com sempre, la decisió és nostra.
I nosaltres triem ser-hi.
Hi has de ser. Fes-te sòcia o soci de l’ANC.”
L’acció central consisteix un espot que combina aquest monòleg amb imatges de les mobilitzacions del període 2012-2019, accions recents i testimonis de diferents generacions, entre els quals el de l’activista Blanca Serra, i finalitza amb una crida directa a sumar-se a l’organització.


