Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024
Edició 2108

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 03 de maig del 2024

La B-40 ja connecta Olesa de Montserrat i Viladecavalls amb 6 quilòmetres de carretera després de 17 anys d’obres

El ministre espanyol de Transports, Óscar Puente, ha anunciat l'acord amb la Generalitat per a seguir la via fins a Sabadell

|

- Publicitat -

El tram de la carretera B-40 que connecta Olesa de Montserrat (Baix Llobregat) amb Viladecavalls (Vallès Occidental) ja està operatiu i aquest divendres al migdia començaran a circular-hi els primers vehicles. El ministre de Transports, Óscar Puente, ha inaugurat la via, que entra en funcionament després de 17 anys d’obres. Té un traçat de 6 quilòmetres i tres carrils per sentit. Puente també ha anunciat l’acord amb la Generalitat pel conveni que permetrà donar continuïtat a la carretera des de Terrassa i fins a Sabadell, amb la previsió de poder-lo signar aviat. No s’ha atrevit a fixar terminis per iniciar l’obra, posant èmfasi en què cal trobar l’encaix entre una via d’alta capacitat i un model de ronda urbana.

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha invertit un total de 293 milions d’euros per acabar aquest projecte entre Olesa de Montserrat i Viladecavalls, comptant amb expropiacions i sistemes de control i vigilància. Es completa, així, un període de 17 anys de treballs.

Publicitat

“Era necessari connectar dues comarques com el Vallès Occidental i el Baix Llobregat, que són el motor industrial de Catalunya, amb una carretera per on estimem que hi passaran uns 43.000 vehicles diaris, amb un 20% de tràfic pesat”, ha detallat el ministre de Transports, Óscar Puente. Això, ha dit, suposarà una reducció d’emissions de diòxid de carboni de 28.000 tones en el primer any, donat que escurçarà temps de recorreguts: “Per anar de Sabadell al Bruc es retallarà en 13 quilòmetres i en 10 miniuts el trajecte”, ha afegit.

Una obra llarga

Al llarg de la seva història, els treballs han patit nombrosos endarreriments, alguns provocats per crisis econòmiques que han suposat posposar actuacions necessàries. El més accentuat, però, va ser al 2019, després de detectar lliscaments en l’obra derivats d’uns forts aiguats, i que van suposar un nou endarreriment.

Després d’investigar diverses alternatives, es va optar per crear tres viaductes per salvar les complicacions que presentava el terreny, i reforçar diferents punts amb murs de contenció de formigó amb tirants d’acer. No seria fins al 2022 que es reprendria la construcció de la via.

La via, però, ha disposat des de fa poc més de deu anys de dos trams curts al Vallès Occidental i al Baix Llobregat. El primer al cantó vallesà va quedar obert al trànsit al juny de 2010, quan els llavors president de la Generalitat José Montilla i el ministre de Foment José Blanco inauguraven el traçat que connectava Terrassa amb la C-58 passant per Viladecavalls, i es donava el tret de sortida a seguir el perllongament fins el Baix Llobregat. Aquell mateix any, però, es van aturar les obres i es van reprendre entre 2015 i 2016, amb diferents graus d’execució al llarg d’aquests vuit anys.

Durant aquest període també s’ha canviat el calendari per a la posada en funcionament, amb diferents anuncis de possibles dates. En el darrer mig any la data d’obertura ha estat una muntanya russa, amb dates que representants institucionals del món local han anunciat de manera oficiosa, però mai de manera oficial fins la setmana passada, quan el ministeri de Transports va enviar les invitacions als actors implicats per a l’acte d’aquest divendres.

I ara, Sabadell?

La B-40, però, no queda aquí, i la següent fase passa per seguir l’ampliació de la via des de Terrassa fins a Sabadell, tram conegut com a Ronda Nord, i que permetria connectar Castellar del Vallès amb la C-58, reduint el trànsit que passa a dia d’avui per Sabadell. Mentre forces com ERC s’han mostrat en contra de la seva continuïtat, d’altres, com el PSC, s’han pronunciat obertament partidaris de seguir no només fins a Sabadell, sinó fins a Granollers (Vallès Oriental) per a facilitar la connexió amb la C-60 en direcció a Mataró (Maresme).

Et pot interessar  Divisió pel Quart Cinturó: els partits mantenen les diferències sobre si ha de continuar fins a Sabadell i Granollers

En la negociació dels Pressupostos de la Generalitat de 2023, ERC i PSC van acabar incorporant el tram Terrassa-Sabadell com a compromís perquè els socialistes donessin suport als comptes de Pere Aragonès. Al desembre el govern espanyol va aprovar per decret la modificació legal que permetrà a la Generalitat encarregar-se de les obres de la Ronda Nord. El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) publicava que el Govern podrà “licitar, contractar, efectuar el seguiment i supervisar” les obres, i que en el marc del futur conveni es pugui fer un “desemborsament anticipat de les aportacions a la Generalitat”.

Aquest divendres, però, Puente ha fet oficial l’acord per signar el conveni amb la Generalitat per tirar endavant la via en el tram Terrassa-Sabadell. “El ministeri aportarà uns 200 milions d’euros i la Generalitat redactarà el projecte”, ha detallat, tot plegat amb l’acord amb els municipis implicats. La via, però, serà de titularitat estatal, i serà el govern espanyol qui assumeixi la redacció definitiva: “Quan estigui construïda, la parlarem de si cal la seva cessió”, ha apuntat.

El territori, satisfet

Amb tot, els governs locals dels municipis implicats, així com el teixit associatiu econòmic i empresarial, demanen celeritat en la projecció de la via. Per la seva banda, l’alcaldessa de Sabadell, Marta Farrés, s’ha mostrat molt satisfeta amb l’anunci de Puente, tot i lamentar l’absència de la consellera de Territori, Ester Capella. “Hem trobat a faltar la consellera, crec que era una notícia important per al territori”, ha assenyalat, tot destacant que espera que no es posin pals a les rodes per desenvolupar el projecte per continuar la B-40.

Més contingut ha estat l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, que ha reclamat que una via d’alta capacitat com aquesta no acabi en una rotonda a la ciutat que governa, com ara passa. “Cal fer els enllaços corresponents i ha de fer la funció de ronda per a Terrassa”, ha recalcat, tot demanant que s’enllesteixin els enllaços amb la C-16 i la C-58 per garantís que la via no es col·lapsi.

Sobre com ha de ser aquesta ampliació entre Terrassa i Sabadell, Farrés i Ballart coincideixen en què, com a mínim, ha de ser de dos carrils per sentit per garantir una bona mobilitat, l’enllaç amb Castellar del Vallès i la sortida a la C-58 a través de la Ronda Oest de Sabadell. Pel que fa a una possible continuació des de Sabadell a Granollers, proposta que el PSC manté en un horitzó, Puente ha dit que ara mateix no s’ha valorat.

Oposició a la via

L’altra cara de la moneda la representen les associacions ecologistes i en defensa del territori, que reclamen que es replantegi la connexió entre Terrassa i Sabadell sense necessitat de construir una nova carretera que afectaria l’entorn natural. De fet, la Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) ha emès aquest mateix divendres un comunicat en què denuncia l’aposta per infraestructures que consideren hereves de planejaments urbanístics obsolets, i adverteix que combatrà si cal des de l’àmbit contenciós administratiu qualsevol pas endavant per fer realitat l’extensió de la Ronda Nord.

Publicitat

Opinió

Minut a Minut