L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades ha sancionat l’Ajuntament de Barcelona per tres infraccions, dues d’elles greus, en el desplegament del fracassat sistema de recollida porta a porta. L’organisme carrega contra dos procediments diferents, considerant que hi ha fets que contravenen el deure d’informació i el principi de minimització de les dades.
Per un costat, apunta deficiències en la protecció de dades i avisa que s’ha d’efectuar “abans l’inici del tractament i ha d’avaluar els riscos que comporta per als drets i llibertats de les persones afectades”. També critica la decisió de demanar el motiu pel qual se sol·licita fer ús del servei de recollida de bolquers. Protecció de dades afirma que no són els únics fets denunciats, però que la resta han estat arxivats.
Dues infraccions greus i una de lleu
El primer procediment té a veure amb el servei de recollida de bolquers en el marc del porta a porta. Segons el document, l’Ajuntament va elaborar un formulari per poder sol·licitar fer ús del servei de recollida de bolquers en el marc de la implantació del sistema, en què es demanava el motiu pel qual se sol·licitava. Aquest va estar disponible durant dos dies i posteriorment, el consistori el va substituir per un altre en què no es demanava concretar el motiu per fer ús del servei. “Aquests fets es consideren que contravenen el principi de minimització de les dades i constitueixen una infracció molt greu”, adverteix l’autoritat catalana.
Per acabar-ho d’adobar no s’informava les persones afectades sobre el dret a retirar el consentiment en qualsevol moment, tot i que “la base jurídica que legitimava el tractament era el consentiment de les persones interessades”. En aquest sentit, considera que els fets “contravenen el deure d’informació i constitueixen una infracció lleu per no facilitar tota la informació”.
Riscos per la ciutadania
Finalment, el segon procediment és amb relació a una altra denúncia, pel fet que el consistori va efectuar l’avaluació d’impacte relativa a la protecció de dades un cop ja s’havia iniciat el tractament de dades, i tampoc “contemplava tots els riscos existents en la implantació del porta a porta, com ara l’elaboració de perfils, l’accés als residus per terceres persones mentre estan a la via pública, l’ús de bosses semitransparents o el risc de reidentificació”. Protecció de Dades considera que aquests fets constitueixen una infracció greu.


