Edició 2263

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 05 de octubre del 2024
Edició 2263

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 05 de octubre del 2024

El Sindicat de Periodistes de TV3 esclata contra el “ridícul informatiu” de la Copa Amèrica: “No és un problema puntual”

Afirmen que l'organització de la CA va identificar "des del principi" la CCMA com a "col·laboradora necessària d'aquest engany"

|

- Publicitat -

El Sindicat de Periodistes de TV3 ha emès un comunicat en el qual esclata contra l’escàndol que va suposar la difusió de les xifres falsejades sobre l’audiència, els visitants i l’impacte econòmic que suposadament havia de tenir la Copa Amèrica, les quals van servir per a justificar la celebració de l’esdeveniment a Barcelona i els milions d’euros públics que s’hi han destinat. Després que ‘La Directa’ revelés que l’organització de la Copa Amèrica va falsejar les xifres per tal d’obtenir subvencions públiques milionàries, la plataforma Octuvre va emetre un vídeo en el qual assenyalava altres actors imprescindibles per a dur a terme l’estafa; entre ells hi havia polítics com Ada Colau o Roger Torrent, però també la Universitat Pompeu Fabra i els mitjans públics de Catalunya, que van col·laborar en la difusió d’aquestes xifres falsejades. 

Publicitat

La plataforma informativa d’Octuvre es preguntava com podia ser que TV3 i Catalunya Ràdio donessin per bones i difonguessin sense contrastar les dades aportades pels mateixos organitzadors de la Copa Amèrica, així com les dels informes de la UPF, que a la vegada es basaven en les dades ja falsejades proporcionades per l’organització. Ara, el Sindicat de Periodistes de TV3 respon aquestes preguntes amb una profunda reflexió sobre el model actual de periodisme i les ingerències polítiques als mitjans públics.

El col·lectiu ha qualificat de “ridícul informatiu” la campanya que va fer-se des dels mitjans públics durant dos anys per a promocionar la Copa Amèrica a Barcelona. Els periodistes reconeixen que s’han estat difonent dades falses i sense contrastar; tanmateix, però apunten que “de bon començament, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA) havia estat identificada pels promotors com una col·laboradora necessària d’aquest engany”.

“Tots som responsables de l’error comès, encara que els primers assenyalats professionalment siguin els companys que han posat cara a aquestes falsedats. [El departament d’]Informatius ha comprat sense rigor i amb indiferència aquestes xifres inventades pels organitzadors i avalades pels polítics. I [el departament d’]Esports s’ha apuntat a la festa amb una eufòria desmesurada” exposen.

Et pot interessar  Colau diu que el temps ha demostrat que es van "equivocar" amb la Copa Amèrica i exigirà una auditoria independent

El sindicat denuncia que aquest “no és un problema puntual”, sinó que “ve de lluny”. Malgrat destacar que molts companys “fan un esforç diari per triar i descartar informacions tòxiques, llegir críticament les notes i informes que arriben a la redacció [de TV3] continuadament”, lamenta que “no n’hi ha prou”, perquè “s’ha fet massa habitual assumir com a ‘veritats absolutes’ totes les informacions que arriben en forma de comunicats, informes o estudis” i perquè la dinàmica habitual “redueix la feina del periodista a exercir de corretja de transmissió sense cap mena de filtre o interpretació crítica de la informació”.

“Aquest és un debat habitual a la redacció que molts responsables d’Informatius esquiven perquè tenen normalitzat que el seu compromís està en les persones que els han nomenat i no amb la ciutadania. L’excusa és sempre la promesa d’una futura renovació dels informatius que dura anys i que en el millor dels casos quedarà en un canvi de decorat, com ha passat habitualment en aquestes quatre dècades de vida” reblen.
Des del sindicat, lamenten que fins ara “no hi ha hagut cap gest per reconèixer la greu errada comesa potser perquè pensen que no és una errada”. En aquest sentit, piquen el crostó del Consell de la CCMA i de la seva presidenta, Rosa Romà, als quals recorden que “un mitjà públic no és un instrument al servei dels interessos del Govern de torn“. “Nosaltres ni ‘creem marca’ ni participem de manera irreflexiva en les campanyes i els projectes polítics de les administracions i dels partits. Cal una separació clara entre els interessos empresarials, el màrqueting i l’exercici d’un periodisme veraç i honest” afegeixen.
Publicitat

Opinió

Subscriu-te al canal de WhatsApp

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí

Minut a Minut