Edició 2487

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 17 de maig del 2025
Edició 2487

Els Països Catalans al teu abast

Dissabte, 17 de maig del 2025

El centre Delàs desmenteix Sánchez i defensa la veracitat de l’informe sobre la compravenda d’armes amb Israel

L'entitat afirma que si existeix alguna imprecisió aquesta seria "imputable a l'Estat" perquè l'informe es basa en dades de la Plataforma de Contractació del Sector Públic

|

- Publicitat -

El Centre Delàs d’Estudis per la Pau ha defensat la “veracitat” del seu informe sobre les relacions armamentístiques entre Espanya i Israel des del 7 d’octubre de 2023 i ha indicat que analitza la situació de forma “rigorosa, sistemàtica i ben documentada”. Ho ha dit en resposta a les paraules del president de l’Estat, Pedro Sánchez, que dijous va afirmar al Congrés que la informació que apunta que l’executiu ha fet almenys 134 operacions de compravenda d’armes a Israel és “imprecisa” i que els contractes corresponen a material de la policia o l’exèrcit. El centre Delàs ha recordat que el document es basa en dades de la Plataforma de Contractació del Sector Públic i que si existeix alguna imprecisió aquesta seria “imputable a l’Estat”.

Publicitat

El centre Delàs ha detallat que el llistat de contractes adjudicats a la indústria de defensa israeliana que figuren a l’informe ‘Benefici col·lateral. Relacions armamentístiques entre Espanya i Israel des del 7 d’octubre de 2023’  es basa “completament” en la informació disponible a la Plataforma de Contractació del Sector Públic. Per aquest motiu, ha considerat que “no pot contenir imprecisions”.

Ha advertit que tots els contractes que es recullen inclouen l’enllaç corresponent i ha insistit que “si existissin imprecisions en el contingut del llistat de contractes serien imputables al govern espanyol, responsable del contingut de la plataforma i les hauria de rectificar”. Per tot plegat, ha demanat al govern de l’Estat que especifiqui indiqui quines són les imprecisions que segons el president Pedro Sánchez conté el document.

Ha reiterat que el conjunt de contractes adjudicats demostra que el govern espanyol “està finançant la indústria de defensa israeliana” i evidencia que hi ha “programes d’armament concrets en què participen empreses israelianes i empreses d’armament que tenen la seu a l’Estat”.

Respecte als contractes llistats, ha explicat que Sánchez va dir que tots complien almenys condicions “absolutament raonables”. Ha assegurat que segons el cap de l’executiu espanyol eren adquisicions que no implicaven armament o munició, que es referien a productes “imprescindibles per al funcionament i la seguretat dels equipaments ja existents”, o que corresponien a contractes.

El centre Delàs ha rebutjat aquestes justificacions i ha dit que aquestes condicions “debiliten enormement el compromís manifestat per Sánchez de no comprar armament israelià”. A més, ha retret al govern de l’Estat que no hagi explicat les raons concretes per les quals considera que l’armament israelià és imprescindible.

D’altra banda, ha lamentat que el president manifestés que l’informe considera que és venda d’armes a Israel el que en realitat són exportacions temporals per reparar: “Aquesta afirmació no correspon al contingut de l’informe”, ha expressat el centre Delàs que ha afegit que Sánchez no ha donat explicacions sobre l’exportació, el novembre del 2023, de 987.000 euros en municions a Israel, ni sobre les exportacions d’armes a Israel realitzades com a part de la venda de vehicles blindats a les Filipines construïts conjuntament per l’empresa espanyola Santa Bàrbara i la israeliana Elbit Systems.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí