Edició 2692

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 08 de desembre del 2025
Edició 2692

Els Països Catalans al teu abast

Dilluns, 08 de desembre del 2025

Crítiques i desconfiança envers l’R-Aeroport dels FGC: els experts alerten que “és un projecte pèssim per al transport ferroviari”

La PTP lamenta que el Vallès perdrà la connexió amb l'aeroport i afirma que hi haurà “més risc de retards”

|

- Publicitat -

El nou macroprojecte anunciat pel Govern del PSC que lidera Salvador Illa, la línia R-Aeroport de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) que connectarà l’estació de Sant Andreu amb les dues terminals de l’aeroport del Prat passant pel túnel de Passeig de Gràcia que fa servir Rodalies, genera crítiques i desconfiança entre els experts en mobilitat i transport. L’Associació de Promoció del Transport Públic (PTP) ha estat de les primeres a assenyalar i denunciar les nefastes conseqüències que tindrà aquest projecte. A través d’un comunicat, la PTP avisa que el tren a l’aeroport és un “projecte pèssim” per al transport ferroviari català, ja que “tensionarà encara més el sistema” i “regalarà al turisme la poca capacitat del túnel del passeig de Gràcia”.

Publicitat

La PTP exposa que el pas de l’R-Aeroport accentuarà “un coll d’ampolla” per on passen l’R2 i totes les línies Regionals, “amb més risc de retards en incidència”. A més, considera que “desfarà part de les millores recents” i impedirà “reequilibrar càrregues amb el túnel de plaça Catalunya, limitant el creixement de R1, R3 i R4”. D’altra banda, l’entitat afirma que amb la nova configuració l’aeroport estarà més aïllat perquè perdrà la connexió directa amb el Vallès i amb menys servei del que podria tenir.

Com a alternativa, la PTP proposa integrar l’aeroport a l’R4. Segons asseguren, la millor opció passaria per allargar l’R4 nord (Manresa–Terrassa–Sabadell) fins a les terminals de l’aeroport pel túnel de passeig de Gràcia i enviar l’R11 (Figueres–Girona–St. Celoni–Granollers) a l’actual estació de la T2. “L’efecte és descongestionar els túnels de Barcelona, que són el principal coll d’ampolla del sistema”, assenyalen. Segons l’associació es tracta d’una “operació maldestra que ha perdut encara més el sentit”, tenint en compte que la llançadora es va vendre fa una dècada com una manera d’introduir FGC a la xarxa Adif sense cost immediat: trens finançats amb préstec i cobertura via bitllet especial. “La PTP és favorable a l’entrada d’FGC però amb projectes sòlids (per exemple Lleida–Cervera–Manresa–Terrassa), no amb un servei nociu per a la xarxa”.

Et pot interessar  Rodalies torna a complir en impuntualitat: la meitat dels trens de l'octubre arriben fora de l’horari marcat
Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí