Dilluns, 27 de juny de 2022 - Edició 1432
La República

Clatellot de la Fiscalia Europea a Dolores Delgado pel cas Ayuso: “Desafia la supremacia del dret de la UE”

La divisió de la causa pel contracte del germà de la presidenta de Madrid no s’ajustaria a les lleis europees, i la UE assegura que continuarà la investigació

Agències 30/03/2022
La Fiscal General de l'Estat, Dolores Delgado, aquest 7/9/2020 a l'obertura de l'any judicial

La Fiscalia Europea ha acusat la Fiscal General de l’estat espanyol, Dolores Delgado, de “desafiar la supremacia del dret de la Unió Europea” per haver dividit la investigació contra la Comunitat de Madrid per l’adjudicació d’un contracte d’emergència per comprar mascaretes al principi de la pandèmia que hauria tingut com a mitjancer el germà de la presidenta Isabel Díaz Ayuso, Tomás Díaz Ayuso. “Aquesta decisió no està en línia amb les lleis de la UE i continuarem la investigació”, assegura la fiscalia europea en un comunicat publicat aquest dimecres. Laura Kövesi, la fiscal europea en cap, ha expressat la seva “preocupació” per la postura de Delgado.

Kövesi critica Delgado per haver decidit sobre el “conflicte de competència” entre la fiscalia espanyola i l’europea, que també estudia el cas per possible frau dels fons europeus. “La Fiscal General de l’Estat és la superiora jeràrquica de l’organisme nacional i, per tant, parcial en el procediment en curs”, afirma Kövesi. A més, la decisió s’ha pres “sense escoltar a les parts en conflicte per la competència” del cas, apunta.

La Fiscal Europea també es queixa que la llei espanyola no permet recórrer la decisió de Delgado. “Això impedeix al Tribunal de Justícia de la UE exercir el seu mandat exclusiu per garantir la correcta interpretació de la llei de la UE i, per tant, constitueix un desafiament a la supremacia de la llei de la UE”, lamenta Kövesi.

Conflicte de competència

La Fiscalia Europea va reclamar el 16 de març la investigació en entendre que el contracte es va pagar amb fons Feder, i que hi podria haver hagut delictes de frau a la Hisenda Europea, malversació i suborn. Delgado cedeix aquesta part de la investigació a Europa, però manté la que investiga delictes de corrupció.

El 25 de febrer d’aquest any, el Servei Nacional de Coordinació Antifrau (SNCA) informava la Fiscalia Europea que l’1 d’abril del 2020 la Conselleria de Madrid havia adquirit 250.000 mascaretes FFP2-3 per un preu unitari de 5 euros més IVA i un import total d’1.512.500 euros a l’empresa Priviet Sportive.L’1 de març, la Fiscalia Europea reclamava a l’espanyola la documentació referida a la investigació sobre el cas atès que la compra havia estat “finançada segons sembla amb fons Feder”. S’apuntava a dos delictes, frau als pressupostos de la Unió Europea i malbaratament.Fiscalia espanyola i europea discrepen, però, entorn de quina de les dues té les competències per investigar el cas, per la qual cosa va caldre la intervenció de la Fiscal General de l’Estat.

Delgado subratlla les diferències en els objectius de la investigació de la Fiscalia Europea i la de la Fiscalia Especial contra la Corrupció i la Criminalitat Organitzada, ambdues centrades, però, en diferents conductes relacionades amb la contractació “d’emergència” esmentada, duta a terme per la Conselleria de Sanitat de la Comunitat de Madrid l’1 d’abril del 2020 “en què hauria fet de mitjancer el germà de la presidenta de la Comunitat de Madrid, Tomás Díaz Ayuso”.

En aquest sentit, segons Delgado la investigació que ha iniciat la Fiscalia Europea concerneix els interessos financers de la Unió Europea, mentre que l’assumida per la Fiscalia Especial es refereix a delictes de corrupció. Aquesta última, afegeix, pretén aclarir si un funcionari va contractar amb una empresa determinada induït pel seu superior; si un particular va obtenir d’una empresa una remuneració indeguda a canvi d’exercir influències sobre un funcionari públic, o si un particular va poder emetre a una empresa una factura amb dades no veraces pel que fa a la causa o quantia d’aquesta remuneració.

Aquests fets, considera Delgado, “no serien constitutius de malversació ni de frau a la Hisenda Europea ni de suborn, sinó de tràfic d’influències o falsedat en document mercantil”.Són conductes que queden “clarament diferenciades” del contracte mateix que la Fiscalia Europea considera l’instrument d’una possible malversació o frau “i no es troben indissociablement vinculades a aquests delictes a efectes de la investigació”.