Edició 2544

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 13 de juliol del 2025
Edició 2544

Els Països Catalans al teu abast

Diumenge, 13 de juliol del 2025

Castelldefels formalitza el rebuig a l’ampliació de l’aeroport per l’impacte acústic i mediambiental

L'ajuntament mostra el seu rebuig frontal al projecte amb el suport de tots els grups excepte el PSC

|

- Publicitat -

L’Ajuntament de Castelldefels (Baix Llobregat) ha escenificat i formalitzat el seu rebuig a l’ampliació de l’aeroport del Prat amb un ple extraordinari aquest divendres. El consistori ha reiterat la seva “ferma oposició” al projecte, donant per fet per fet que tindrà un fort impacte acústic i mediambiental. El text aprovat per tots els grups municipals excepte el PSC augura que incrementar l’operativa fins els 90 vols per hora afectarà directament a la salut del veïnat de Castelldefels, amb més riscos de contraure nombroses malalties. L’alcalde, Manu Reyes (PP), ha apel·lat a la “responsabilitat” dels grups locals per “superar les sigles” dels seus partits i afrontar una “lluita David contra Goliat” envers la Generalitat i l’Estat.

Publicitat

Manu Reyes ha lamentat que la proposta feta pública aquesta setmana va ser exposada als ajuntaments un dia després d’explicar-la a la premsa. “Això no és governar per a tothom”, s’ha queixat l’alcalde, que ha demanat a tots els grups municipals que deixin a un costat les sigles polítiques “per ser conscients que s’està plantejant una batalla en què la Generalitat i l’estat espanyol estan plantats al davant”.

Reyes ha criticat que les institucions “no buscaran la complicitat” dels ajuntaments i ha ressaltat que la intenció de Castelldefels és enviar un missatge “clar i contundent” cap al Govern i l’Estat, “i no subordinat a les sigles de les formacions polítiques dels diferents grups municipals”.

L’alcalde ha manifestat la preocupació per l’increment d’aterratges que passaran per damunt del municipi si tira endavant l’ampliació, “perquè voler arribar als 70 milions de passatgers vol dir automàticament que per aquí passaran molts més aterratges”. Ha lamentat que l’any passat van ser 28.000 els avions que van sobrevolar Castelldefels, “però és que ara es planteja que passarà un avió cada poc més de 30 segons”. Reyes s’ha compromès a “buscar solucions” de la mà de les entitats.

Per la seva part, tots els grups polítics excepte el PSC s’han alineat amb l’argumentari del govern que formen PP i SOM Castelldefels. Tant Movem-Comuns, com Esquerra i Junts han definit el projecte d’ampliació com una “irresponsabilitat”, en relació a l’impacte mediambiental i especialment per les derivades acústiques sobre la població, titllades de “malson”.

Tots han defensat la interconnexió entre el Prat, Girona i Reus, i han expressat el suport al veïnat que fa dècades que reclama millores a l’operativa per reduir el soroll. En aquest sentit, han tancat files per exigir que es blindi l’ús de pistes segregades.

Pel que fa al PSC, el grup ha proposat una esmena al text portat al ple d’aquest divendres per buscar l’equilibri entre la defensa dels interessos locals i el projecte presentat per Salvador Illa. La transacció, però, no ha tingut cap suport. La cap de files socialista a Castelldefels, Eva López, ha considerat el ple com una jornada “trista” perquè és la primera vegada que s’ha trencat el posicionament històricament unànime del consistori a l’hora de vetllar per la protecció del municipi davant l’operativa de l’aeroport.

Et pot interessar  El PPC pressiona Illa perquè expliqui l'"aparició" del seu nom a les convserses entre Koldo i Cerdán

López ha definit el ple extraordinari com un gest “d’oportunisme polític” i “postureig”, i ha demanat centrar el debat únicament en la protecció de l’ús de pistes segregades, “que ara Aena podria canviar en qualsevol moment”. La socialista ha defensat que el seu grup “sempre està al costat del veïnat” i ha demanat no entomar una oposició frontal contra la Generalitat i l’Estat: “Cal que anem de la mà de les institucions, perquè posar-nos en contra pot ser perjudicial”.

Reduir el soroll, fomentar la interconnexió i disposar de més veu municipal

La declaració aprovada aquest divendres recalca que Castelldefels és el municipi amb més població afectada pel soroll de les operacions a l’aeroport, i lamenta els riscos associats a aquestes molèsties. En aquest sentit, es remet a diversos organismes internacionals per advertir que els efectes de l’estrès derivat del soroll poden provocar malalties cardiovasculars, i recalca que la contaminació ambiental provocada pels avions pot derivar en nombroses patologies, inclòs el càncer.

Al text, el consistori avisa que incrementar la capacitat del Prat tal com es planteja tindria un impacte directe en l’empitjorament de la salut del veïnat i reclama un model aeroportuari “modern i competitiu”. Assenyala directament la possibilitat d’impulsar els aeroports de Girona i Reus per interconnectar-los ferroviàriament amb el Prat “amb un model sostenible, territorialment cohesionat i just en termes tarifaris”.

L’Ajuntament demana que qualsevol proposta d’ampliació es basi en “criteris ecològics i d’equilibri territorial” i exigeix que en cap cas es plantegi un ús de pistes independents “per les seves greus afectacions mediambientals”. “La compatibilitat entre el creixement de l’aeroport i el necessari respecte al benestar dels municipis només és possible amb l’ús de postes segregades de dia i creuades de nit”, insisteix la declaració aprovada.

Al mateix temps, el text insta la Generalitat i l’estat espanyol a fer nous estudis per avaluar l’impacte acústic de l’actual operativa al Prat, reduir l’ús nocturn de la pista llarga, instal·lar a Castelldefels una cabina analitzadora de la qualitat de l’aire i dotar de capacitat sancionadora l’Ajuntament en cas d’episodis continus de contaminació.

Per últim, fa una crida a les administracions a permetre que els ajuntaments afectats per l’activitat de l’aeroport puguin participar de manera “activa i responsable” en el conjunt de preses de decisions vinculades a l’ampliació de la capacitat del Prat.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí