Dissabte, 12 de juny de 2021 - Edició 1052
La República

L’engany del Gobierno sobre els fons europeus (1): Promesa a Brussel·les d’activar “un peatge” a les autopistes que acaben la concessió

Els esperats fons europeus comporten un alt cost, obliguen a reformes que hauran de pagar els de sempre, les classes mitjanes i els territoris de parla catalana

Redacció
Redacció 13/04/2021
El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, presideix la reunió del Comitè Científic de la covid-19, amb el coordinador, el doctor Fernando Simón, i el ministre de Sanitat, Salvador Illa. 25 d'abril del 2020. (Horitzontal)

El document de 200 fulls de l’Executiu de Sánchez preveu un sistema per “cobrir els costos de manteniment” de carreteres

El govern espanyol preveu implantar un “sistema de pagament per ús de la xarxa de vies d’alta capacitat” que permeti “cobrir els costos de manteniment”. Així consta en el document de 200 pàgines del ‘Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència’ elaborat per l’Executiu de Pedro Sánchez, que dimecres es presenta al Congrés i que s’haurà d’enviar a Brussel·les. Quan queden només uns mesos per la liberalització total dels trams catalans encara de pagament de l’AP-7, l’AP-2, la C-32 i la C-33, el govern espanyol parla per primera vegada de la seva intenció de “revisar el finançament de les vies d’alta capacitat” i “establir un sistema d’ingressos que garanteixi els fons necessaris per a la conservació de la xarxa estatal”.

El 31 d’agost s’acaben les concessions d’Abertis a les vies catalanes d’alta capacitat: l’AP-7 entre la Jonquera i Tarragona, i l’AP-2 entre el Vendrell i Saragossa passaran a dependre, directament, del Ministeri de Transports, mentre que la C-32 i C-33 seran de titularitat catalana.

 

Amb la fi de les concessions, hi ha un fort debat sobre com es finançarà el manteniment de les vies, i, d’acord amb el pla publicat pel govern espanyol, una opció similar a la vinyeta podria estar sobre la taula. El document no precisa si el pagament per ús s’aplicaria a tots els vehicles, o només a alguns.

 

El document, de 200 pàgines, menciona el transport per dir que cal potenciar els corredors ferroviaris com el Mediterrani –que promet acabar- i apunta a l’impuls d’una Estratègia de Mobilitat Sostenible i una Llei de Mobilitat i Finançament del Transport per “desenvolupar un mecanisme de pagament per ús de les carreteres d’alta intensitat”.

 

A més de garantir els fons per a la conservació de les carreteres, els diners, apunta el govern espanyol, han de servir per “integrar les externalitats negatives del transport per carretera com passa amb la resta d’infraestructures”.