L’avanç de l’incendi de l’Alt Empordà obliga a confinar la part alta de Portbou i masos als afores del municipi

El foc té múltiples focus secundaris inconnexos propiciats per l'orografia i el vent

|

- Publicitat -

L’incendi de l’Alt Empordà avança cap al mar entre Colera i Portbou amb “múltiples focus secundaris inconnexos” propiciats per l’orografia i el vent, segons han informat els Bombers de la Generalitat. Al confinament de Colera i la urbanització de La Rovellada, s’hi ha sumat el de la part alta de Portbou i els masos als afores del municipi. Els Bombers preveuen una “nit dura” a l’incendi de Portbou (Alt Empordà) perquè la tramuntana anirà a més i el foc ha creat fins a una desena de focus secundaris, tant en els dos flancs com més enllà del cap. Se n’han localitzat fins a 100 metres més enllà del foc. Hi ha una setantena de mitjans terrestres treballant a la zona i 214 efectius desplegats.

 

Publicitat

Durant tota la tarda, el fort vent ha impedit que els dos mitjans aeris no hagin pogut fer cap descàrrega. El foc avança en descendent a través del coll del Suro. Ha calcinat unes 150 hectàrees tot i que els Bombers estan desplegats en una àrea que en suma 200. Els bombers francesos, que també viuen una situació complexa pels focs a la Catalunya del Nord, hi han enviat deu dotacions.

 

L’incendi de Portbou s’ha declarat poc després de dos quarts de cinc de la tarda i ha avançat amb força empès per la tramuntanada. El foc, que ha obligat inicialment a confinar el municipi de Colera i desallotjar vuit persones de masos de Portbou, mobilitza a hores d’ara 74 dotacions. D’aquestes, deu són reforços enviats pels bombers francesos.

 

La carretera N-260 continua tallada entre Portbou i Llançà. Hi ha 214 efectius damunt del terreny atacant les flames i la perspectiva, a hores d’ara, no és optimista. Els Bombers preveuen que serà una nit dura perquè la tramuntana es preveu que s’incrementi de matinada i això dificultarà poder atacar el foc, que avança en descendent.

 

L’incendi ja ha creat una desena de focus secundaris, tant als dos flancs com també més enllà del cap. Els Agents Rurals calculen que el foc de Portbou ha calcinat unes 200 hectàrees, amb un potencial de 400 s’acabi convertint en un de 5.000. Els mitjans aeris, tot i que s’han enlairat, no han pogut fer cap descàrrega perquè el fort vent ho ha fet inviable.

 

A l’incendi de Portbou no hi treballa cap bomber voluntari de la Regió d’Emergències de Girona, arran de la protesta que duu a terme el col·lectiu. Sí que n’hi ha d’altres regions.

 

Els Bombers, però, asseguren que hi ha els efectius necessaris i que el dispositiu està “dimensionat” com pertoca per a un incendi d’aquestes característiques. L’esperança la dona la zona de pastures que hi ha a Colera, que els Bombers asseguren que està “molt ben treballada” i que permet frenar l’avenç de les flames.

 

Els rurals n’investiguen la causa

 

L’incendi, que s’ha originat al coll del Suro, a prop del pantà de Portbou, ha avançat en direcció sud empès per la tramuntana. Gran part de la zona afectada per les flames correspon a terreny de pasturatge de la vaca ripollesa transhumant, cosa que ha alentit l’avenç de les flames.

 

De moment, els Agents Rurals estan investigant la causa del foc. El cap del cos a les comarques gironines, Ignasi de Dalmases, explica que ara per ara se’n desconeix l’origen, més enllà de saber que les flames s’han originat a tocar d’una pista forestal que porta cap al pantà. “Tot just estem treballant a l’àrea d’inici per poder-ho determinar, però encara ens queda molta feina per fer”, ha precisat De Dalmases.

 

Protecció Civil ha desplaçat dos tècnics de l’operativa territorial al Centre de Comandament Avançat (CCA), que s’ha establert al parc de Bombers de Llançà. També es manté la comunicació amb Adif en relació a la circulació de trens per la zona afectada per l’incendi.

 

Des de Protecció Civil s’ha mobilitzat la Creu Roja a la zona de l’incendi amb voluntariat i diversos vehicles logístics, refrigerats i d’avituallament. També s’havien demanat matalassos per portar a la sala polivalent de Colera, habilitada per si les persones que han quedat aïllades al municipi hi havien de passar la nit, tot i que finalment no ha fet falta.

 

Publicitat

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí