Divendres, 28 de gener de 2022 - Edició 1282
La República

L’AMB estudia implantar un servei metropolità de moto elèctrica més enllà de Barcelona

L’objectiu és consensuar les característiques principals per regular aquest servei amb el sector

Agències 13/01/2022

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) crearà al Taula metropolitana per estudiar la viabilitat d’un servei metropolità de moto elèctrica compartida i que vagi més enllà de la ciutat de Barcelona. L’objectiu és consensuar les característiques principals per regular aquest servei amb el sector i en funció de com evolucioni la taula es podria plantejar una proposta de cara aquest any.

Concretament, s’identificaran qüestions “rellevants i necessàries” des del punt de vista de limitació d’operadors, requisits per a empreses i usuaris, zones restringides, plataformes de serveis o règims sancionadors. Ara mateix, hi ha deu operadors a Barcelona i la meitat també ho fan en algun altre municipi de l’AMB.

En total, hi ha 6.040 llicències en ús que en el moment de resoldre’s el concurs es van repartir entre les companyies que complien amb els requisits. Aquest sistema va aixecar les queixes dels operadors, que sempre han argumentat que necessiten una massa crítica per fer de les motos elèctriques compartides un servei mínimament rendible. Per exemple, algunes de les empreses que ja oferien aquest servei abans del concurs, com Cooltra, van haver de reduir dràsticament la seva flota per ajustar-se a la normativa de l’Ajuntament.

El següent pas havia de ser regular els patinets compartits, però ja fa prop d’un any, l’aleshores regidora de Mobilitat, Rosa Alarcón, va admetre que la fórmula del concurs estava a l’aire per no repetir l’experiència de les motos i que inclús l’Ajuntament es plantejava no convocar-ne si no s’acotava el nombre d’empreses participants. “No apostes per una ciutat com Barcelona si només pots tenir 100 motos al carrer, no té sentit”, va admetre en una intervenció a Executive Forum.

Ara, l’AMB s’ha proposat aconseguir una “gestió òptima” del servei compartit de motos i sosté que es “garantirà l’ordre i el control en la utilització del domini públic de la metròpolis de manera equilibrada i sostenible”. De moment, la proposta de creació de la Taula metropolitana es va presentar dimarts d’aquesta setmana al Consell de la Mobilitat i els seus integrants es definiran entre aquest mes i el que ve, per posteriorment, constituir-se entre març i abril.

En podran formar part empreses de motosharing, associacions de mobilitat compartida, administracions públiques i experts del sector, entre d’altres, a més de la participació ciutadans durant quatre mesos perquè a través d’una web hi facin les seves aportacions. A més, se celebrarà una jornada per analitzar casos en altees ciutats d’Europa, com París.

El Pla metropolità de mobilitat urbana (PMMU 2019-2024) també preveu que els desplaçaments amb mitjans de mobilitat compartida seran un element clau en el model de mobilitat de les grans metròpolis del futur i que l’AMB ha de promoure’n la implantació.

“La mobilitat compartida s’ha convertit en una alternativa i un complement de mobilitat que permet a les persones usuàries accedir a vehicles quan ho necessitin, tot satisfent les seves necessitats de mobilitat, optimitzant el seu ús i sense la necessitat de tenir-ne un en propietat”, segons el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda. El vicepresident de l’AMB també subratlla que en ser elèctriques permeten fomentar una mobilitat “més sostenible i promoure els vehicles amb energies netes”.