Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025
Edició 2689

Els Països Catalans al teu abast

Divendres, 05 de desembre del 2025

Junts exigeix una “disculpa pública” a Collboni per un acte de l’Ajuntament que feia “mofa” de l’ús del català

La tinent d'alcalde de l'Ajuntament, Maria Eugènia Gay, ha reaccionat a les crítiques tot assegurant que la presentació de l'informe va comptar amb l'actuació d'una companyia teatral "formada per un col·lectiu de dones immigrades d'origen llatinoamericà

|

- Publicitat -

Junts per Barcelona ha exigit una “disculpa pública” a l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, després que en l’acte de presentació de l’informe anual de l’Observatori municipal contra les Discriminacions es fes “mofa” de l’ús del català. El regidor Joan Rodríguez defensarà un prec a la Comissió de Drets Socials del consistori per “rebutjar” unes peces teatrals que acompanyaven la presentació de l’informe que, segons el partit, ridiculitzaven i escarnien els drets lingüístics dels catalanoparlants.

Publicitat

En una de les peces teatrals denunciades per les entitats i per Junts per Barcelona, una persona intenta, en castellà, que l’atenguin serveis mèdics i administratius públics, sense èxit. En ambdós casos se li exigeix el coneixement del català, i la persona acaba atenent l’exigència obtenint el títol de C2. Després, però, tampoc aconsegueix obtenir feina, perquè en una suposada empresa se li indica que es demanava un perfil “nadiu”.

Rodríguez ha rebutjat “de ple” aquests fets que van tenir lloc durant un acte presidit per la tinent d’alcalde de l’Ajuntament, Maria Eugènia Gay. A parer del juntaire, a les peces teatralitzades “es va ridiculitzar de manera intolerable la defensa dels drets lingüístics dels catalanoparlants i es va fer escarni d’aquests drets”.

“Resulta especialment greu”, ha dit Rodríguez, “que aquesta burla es produís en un acte institucional que tenia com a objectiu denunciar les discriminacions, en el qual es va presentar un informe que constata que les discriminacions per raó de llengua són les que més han augmentat, un 50% en el darrer any”.

“És intolerable que una administració pública, que ha de vetllar per la promoció i la defensa de la llengua catalana, empari i faci una representació que estigmatitza els catalanoparlants i n’ignora la discriminació”, ha indicat de la seva banda Òmnium Cultural.

Et pot interessar  El Govern del PSC considera "expressió artística" l'esquetx que feia mofa de mantenir i defensar el català

Plataforma per la Llengua, de la seva banda, ha demanat a l’Ajuntament “una rectificació i unes disculpes públiques” per aquests fets, i ha lamentat que, “fins i tot en el marc d’un acte com aquest, en què teòricament es té en compte la interseccionalitat de les discriminacions, s’emparin discursos de menyspreu als catalanoparlants”.

El govern Collboni defensa l’obra

La tinent d’alcalde de l’Ajuntament, Maria Eugènia Gay, ha reaccionat a les crítiques tot assegurant que la presentació de l’informe va comptar amb l’actuació d’una companyia teatral “formada per un col·lectiu de dones immigrades d’origen llatinoamericà que expressen la seva mirada sobre algunes de les situacions que viuen les persones d’origen estranger quan arriben a la ciutat i que elles perceben com a discriminatori”.

Gay valora les peces teatrals com “la impressió satírica d’un grup concret, en el marc de la llibertat d’expressió, però en cap cas de la visió de l’Ajuntament”. La tinent d’alcalde subratlla que aquesta opinió la va expressar “personalment” a l’entitat denunciant, Plataforma per la Llengua, present a l’acte, “en el mateix moment”.

La responsable municipal també ha afegit que el consistori barceloní és “sensible” amb la realitat lingüística del català i afegint que “està fermament compromès” amb la “defensa i promoció” de la llengua. A parer seu, una “mostra” d’aquest compromís són els cursos gratuïts de català que s’ofereixen a les persones immigrades que arriben a la ciutat “amb l’objectiu de garantir-ne la inclusió i el ple exercici dels drets lingüístics”.

Finalment, assegura que la “implicació” del govern municipal es veu “reforçada” amb el nomenament “pròxim” d’un comissionat de política lingüística i amb “l’impuls” de noves polítiques per “revertir el retrocés” en l’ús habitual del català a la capital catalana.

Publicitat

Opinió

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari.
Introduïu el vostre nom aquí