Rodalies restableix progressivament des d’aquest divendres a primera hora del matí el servei de trens a totes les línies, segons ha confirmat Renfe. Els trens tornen a circular, doncs, després de dos dies d’aturada i de l’acord a què van arribar dijous Govern, Renfe, Adif i maquinistes sobre les condicions per poder restablir progressivament el servei de Rodalies. Durant tota la nit, s’han completat les comprovacions de seguretat de la infraestructura a tota la xarxa amb trens amb un maquinista, un representant d’Adif i un altre de Renfe. Un cop acabat aquest procés, s’ha reprès el servei a les línies de Rodalies, tot i que algunes línies registren demores que poden superar els 30 minuts de mitjana.
Després que aquest dijous al vespre ja circulessin dos trens per l’R2 Nord, el servei s’ha restablert a la resta de línies des de primera hora del matí d’aquest divendres. La recuperació del servei serà progressiva i, de fet, Rodalies informa d’incidències en algunes línies, que tenen menys trens per hora i sentit, fet que pot provocar demores d’entre 20 i 30 minuts de mitjana. És el cas, per exemple, de l’R1, amb dos trens per hora i sentit; l’R4, amb dos trens per hora i sentit entre l’Hospitalet de Llobregat i Martorell, o amb quatre entre Manresa i l’Hospitalet de Llobregat, o l’R2 Sud, amb demores de 30 minuts de mitjana entre Vilanova i la Geltrú i l’Estació de França.
En declaracions als mitjans aquest dijous al vespre, el portaveu de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, no descartava que al matí d’aquest divendres hi pugui haver incidències en alguns punts després de dos dies sense servei, però va assegurar que l’objectiu és que Rodalies funcioni amb la “major normalitat possible” i que s’estava treballant perquè les incidències siguin mínimes.
L’acord entre Govern, Renfe, Adif i maquinistes incloïa la revisió de les 13 línies de Rodalies amb 13 equips diferents, incloent-hi un representant del sindicat Semaf. Un cop completat aquest procés, el servei s’ha restablert a totes les línies després de dos dies amb el servei aturat des de l’accident a Gelida i després que aquest dijous no tornessin a circular trens, com el Govern havia anunciat, perquè només sis maquinistes d’una plantilla de 140 estaven disposats a treballar.
Represa del servei ferroviari a Tarragona amb retards d’entre 15 i 30 minuts de mitjana i poca afluència de viatgers
El servei ferroviari s’ha reprès a l’estació de Tarragona des de primera hora d’aquest divendres al matí amb retards d’entre quinze i trenta minuts de mitjana. A les set del matí, pocs viatgers han agafat els primers combois, els quals anaven pràcticament buits. L’afluència de passatgers ha estat molt menor respecte a la d’un dia normal i s’ha anat incrementant de forma progressiva. Una de les afectacions més rellevants ha estat a l’R-15, en el tren de Riba-roja d’Ebre a Barcelona de les 7.56, el qual ha acumulat una hora de retard. Renfe ha habilitat dos autobusos per fer el tram entre Riba-roja fins a Reus, afectat pel darrer temporal. Entre els usuaris ha imperat la resignació i la comprensió per la lluita dels maquinistes.
Retards i algun tren cancel·lat en la represa del servei de Rodalies i Regionals a Lleida
El servei de Rodalies i Regionals a l’àrea de Lleida s’ha reprès aquest divendres amb retards de més de mitja hora i algun tren cancel·lat, com el de la RL3 Lleida-Cervera de les 8.03 hores. Després de dos dies sense trens, els usuaris s’han desplaçat a les estacions amb molts dubtes i incertesa, però confiats de poder viatjar cap a la seva destinació. “Aquests dos dies he estat l’agafant l’autobús, però he arribat una hora tard a la feina”, ha lamentat en Javier, que viatja diàriament entre Lleida i Mollerussa. A Tàrrega, alguns usuaris han preferit anar amb temps a l’estació per si finalment havien de viatjar en autobús. La megafonia informa de la represa del servei i es veuen trens circulant amb crespons negres al vidre de les cabines.
Els usuaris gironins de Rodalies celebren la represa del servei, però en desconfien per la falta d’informació
Satisfacció entre els usuaris de Rodalies de les comarques gironines després de la represa del servei. Tot i que a primera hora eren pocs els qui voltaven per l’estació de trens de Girona, la tornada progressiva a la normalitat ha fet que l’afluència de passatgers anés incrementant amb el pas de les hores. La represa del servei, però, no ha estalviat crítiques per part d’uns usuaris que es consideren “víctimes”, especialment per la falta d’informació. Això, sumat a la cancel·lació del primer tren previst per les 6:14h ha fet incrementar la desconfiança dels passatgers. L’Antoni Miquel Ortiz ha de desplaçar-se a Barcelona i celebra que aquest divendres ho ha pogut fer “tot i que amb retard”. “Avui va tard, però almenys hi anem”, diu.
Sants recupera Rodalies però es desperta més buida de l’habitual: “No tenia previst agafar el tren”
L’estació de Sants de Barcelona ha despertat aquest divendres més buida de l’habitual, amb menys passatgers comprant tiquets i amb informadors davant dels torniquets. “En principi no tenia previst agafar el tren, tenia previst agafar un autobús o una via alternativa, però al final he tingut sort i he pogut agafar-lo”, diu en Joan, que ve de Mollet i els últims dies s’ha desplaçat fins a Barcelona per carretera. El mateix li ha passat a la Sílvia, que no sabia si podia agafar el tren per fer el mateix trajecte fins que un company l’ha avisat: “No sé si quan tu ho agafis funcionaran bé o no”. No és el cas de l’Ester, que ha vingut des de Sant Celoni en cotxe per agafar l’alta velocitat perquè no se l’ha volgut “jugar”.
100 autobusos més
Segons va informar la Generalitat, aquest divendres s’afegeixen 100 autobusos més als transports alternatius, amb reforços a comarques com el Barcelonès, el Baix Llobregat, el Maresme, el Vallès Oriental i Occidental, així com a Tarragona, Terres de l’Ebre o Girona.
Els reforços als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) també es mantenen, després que aquest dijous s’hagin incrementat un 32% els usuaris a la línia del Vallès i un 53% la de Martorell.


