Dijous, 22 d'octubre de 2020 - Edició 819
La República

Els treballadors de Ryanair acusen Ábalos i l’empresa de no haver pogut exercir el seu dret a vaga

Asseguren que Foment “s’ha desentès” d’ells i celebren la resposta de la plantilla en les deu jornades de protesta

Avatar
Agències 27/09/2019
El ministre de Foment, José Luís Ábalos

Els treballadors de Ryanair acusen el ministre de Foment en funcions, José Luis Ábalos, i a la pròpia empresa de no haver pogut exercir el seu dret a vaga. Des del sindicat USOC expliquen que no han rebut “cap suport” per part del govern espanyol, malgrat que la companyia ha decretat el 100% de serveis mínims en els vols que es podien veure afectats per les protestes. La portaveu del sindicat, Lídia Arasanz, lamenta la posició del ministeri davant de l’actitud de Ryanair. “El senyor Ábalos s’ha desentès de nosaltres. Per a ell no som un problema si no hi ha cues de passatgers enfadats als aeroports”, ha lamentat Arasanz. USOC, però, ha volgut destacar la resposta que han tingut els treballadors de la companyia en els deu dies de vaga, i ha destacat les pèrdues que ha tingut Ryanair per la negativa de vendre productes a l’avió.

L’últim dia de vaga conjunta entre tripulants i pilots de Ryanair ha servit per fer balanç de les protestes. Des del sindicat USOC asseguren que s’ha vulnerat el seu dret a protestar, per la imposició de la companyia a complir uns serveis mínims del 100%, que per tant, han fet que no es cancel·lés cap avió dels que sortien de l’aeroport de Girona. Per això, els treballadors han fet responsable també al Ministeri de Foment, ja que “és inaudit” que es permetés haver de complir amb aquesta exigència.

La portaveu d’USOC a Ryanair, Lídia Arasanz, explica que no se l’han volgut “jugar”, ja que no tenien clar quins vols eren serveis mínims i quins no, i per això han limitat la vaga a la de majordomia – el que fa referència al servei a dins de l’avió -. Amb tot, el diumenge els tripulants faran el darrer dia de vaga, en aquest cas sols.

Arasanz ha carregat contra el ministre de Foment, José Luis Ábalos, d’haver-se “desentès” de la seva protesta, malgrat la decisió de Ryanair de decretar uns serveis mínims del 100%. La portaveu lamenta que per a Ábalos els treballadors no són “un problema” a menys que s’omplin els aeroports de “passatgers enfadats” perquè els seus avions no surten. “Per a ell només som una qüestió laboral. No hem pogut cancel·lar cap vol, ens han tret el nostre dret de fer vaga”, ha etzibat Arasanz.

Pèrdues d’uns 10.000 euros diaris

Els treballadors, però, sí que han dut la protesta a dins dels aparells. En aquest sentit, els dies de vaga han decidit no vendre productes als passatgers. Cal recordar que Ryanair no ofereix res inclòs en el preu del bitllet d’avió. Arasanz fa una estimació aproximada d’unes pèrdues de 10.000 euros per base cada dia que no s’ha servit a dins les aeronaus.

“Per a Ryanair és un cop dur i sabem que bona part dels treballadors estan patint amenaces i a molts d’ells se’ls porta a reunions a Dublín per preguntar-los perquè no han venut”, assenyala Arasanz.

A més, USOC es mostra “molt satisfeta” de la resposta dels treballadors de la companyia que, assegura, majoritàriament els donen suport. “Ens n’hem adonat que la majoria ens dona suport i això ens satisfà molt”, concreta la portaveu.

Rebaixa de taxes

Finalment, Arasanz ha demanat una rebaixa de les taxes que cobra l’aeroport de Girona, que és “només” un euro més econòmiques que Barcelona. “No té paraules el que passa aquí. Si el que volen és que Girona sigui la quarta pista d’El Prat el que han de fer és convertir-lo en un aeroport productiu”, ha conclòs la portaveu d’USOC.

Relacionats