Dilluns, 25 de gener de 2021 - Edició 914
La República

El patrimoni històric intenta fugir d’Espanya

Arreu del món aquest últim any s’ha venut art pel valor de 1900 milions de dollars. Però a l’Estat espanyol no s’ha comprat ni venut un 1% d’aquest valor. Si […]

Joan Vila i Boix
Joan Vila i Boix 23/10/2018
Subhasta del dia 5 d'octubre a a Sothebys / Twitter

Arreu del món aquest últim any s’ha venut art pel valor de 1900 milions de dollars. Però a l’Estat espanyol no s’ha comprat ni venut un 1% d’aquest valor. Si França en l’últim any ha tingut en subhastes 71.189.028 euros, situant-se en el quart país en el rànquing de subhastes mundials. Espanya no està ni en les 30 primeres posicions. Per aquest motiu semblen sensates les informacions que avui publica El Pais.

Segons el rotatiu, entre el 2012 i el 2017 els permisos per treure art del país hagin augmentat un 60%. S’ha passat de 1300 expedients de sortida del país a 2000. En total, 8405 obres han travessat les fronteres del regne. D’aquestes, se n’ha rebutjat el permís a menys del 2%. Entre aquestes obres hi ha el Picasso ‘Cabeza de mujer joven’ de Jaime Botín, actualment a l’espera de judici per contraban de la mateixa obra i a l’espera de judici, pel qual pot arribar a tenir una pena de 4 anys de presó i una multa de 104 milions d’euros i el decomís de la seva goleta.

El ministeri de Cultura sol rebutjar els expedients de les obres que tenen un cert interès públic, sigui per la raresa o importància. Entre ells trobem a quadre com el de Juan Gris: Guitarra sobre una silla, amb un valor declarat de 55 milions d’euros. O el primer tractat de natació de l’estat editat el 1840.

La majoria de propietaris d’obres d’art volen vendre fora de l’estat. La gran diferència de preus, entre un 10% al mercat interior i el 100% al mercat exterior, fan que sigui més rendible pels propietaris vendre les seves obres fora que dins de l’estat. I més si tenim en compte els volums del mercat francès.

Relacionats